spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Volvo Safety Report 2017

Det är ju inte bara Volvos personbilar som är kända som säkra. Volvo Trucks är också med på banan, ehm, vägen

I rapporten Volvo Trucks Safety Report 2017 berättar Volvo Trucks om sitt arbete med att minska olyckor och minska skadorna vid de olyckor som faktiskt inträffar. Intressant att notera är att antalet allvarliga trafikolyckor med lastbilar nästan halverats i Europa. Lägg till att lastbilstrafiken såväl som övrig trafik ökar, så är det väldigt bra. Men det finns fortfarande problemområden. Volvo noterar särskilt oskyddade trafikanter som de som drabbas värst. Volvo jobbar med tekniska lösningar som skall göra lättare att undvika farliga situationer, framförallt med att göra det lättare att se vad som sker i annars blinda områden runt fordonet.

Inom Volvo jobbas också med informationsmaterial som skall hjälpa omvärlden att förstå lastbilsförarens problem, riktat både till unga och till vuxna.

Ett annat område som man nämner är att förvånansvärt få lastbilschaufförer använder säkerhetsbälte. Undertecknad funderade faktiskt själv kring detta vid en kortare tur i en drabil nyligen. Föraren hade förberett sig genom att fästa bälten, så att han satt framför det. Undertecknad som passagerare hade förstås inte heller något bälte på mig, men tyckte det kändes en smula underligt.

Finns den klassiska macho-attityden kring ”fegsnöret” kvar bland förare? I personbilen är det ju nära nog borta (i Sverige, på andra håll lär det förekomma fortfarande). Vad har ni som läsare för erfarenheter kring detta?

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code