spedi_se_annons
Blogg

Vem skall äga vår infrastruktur?

Förr i tiden var mycket enklare. Staten skötte saker och ting, oftast ganska bra, och det var i regel inte mer med det. Ambulanser, telefonlinjer och sådant som ansågs vara samhälls-service

Senare har det hänt saker. Jag tänkte inte gå in i diskussioner om det var hönan eller ägget som kom först, det vill säga om serivcen var så dålig att privata aktörer plötsligt hittade en marknad eller om det var marknadsliberala krafter i riksdagen och kommunerna som öppnade för möjligheterna. Det är en större diskussion, och troligen har båda sidorna en del poänger.

Våra större hamnterminaler är sedan länge uthyrda till utländska bolag. I Stockholm finns brittska Hutchison Ports, i Wallhamn italienska Grimaldi (ACL) och i Göteborg finns danska APM (Maersk), bara för att nämna några exempel.

Nästa infrastruktur att säljas ut verkar vara flygplatserna. Där hamnarna i regel varit en kommunal angelägenhet, ser det lite annorlunda ut på flygplatssidan. Där äger statliga Swedavia de största och vinstgivade flygplatserna. Mindre orter med behov av flygplats, men kanske inte får flygplatsen att ge tillräcklig vinst, får klara sig själva. Där får kommunen stå för kalaset. Och i flera fall känner de att de inte orkar med kostnaden. Miljövännen kan tycka det är bra, vi skall ju cykla eller åka tåg istället. Pacifisten kan också tycka det är bra, eftersom flygvapnet får färre möjliga reservflygplatser också.

Peter Larsson skriver en bra ledare på ämnet i Svenska Dagbladet.

Men det är förstås inte bara hamnar och flygplatser detta gäller. Det är stora och ganska få anläggningar, som kanske inte alltid märks så mycket för gemena man. I alla fall inte förrän det blir problem på ett eller annat sätt.

En annan fråga som också kan vara intressant är att Trafikverket beslutar att överge allt fler vägar. Dessa skall också övergå i privat ägo. Dvs, det blir de som bor vid vägen som får ta över ansvaret, då staten tycker det är allt för betungande att kosta på underhåll och snöröjning.

Det är nog inte så många år bort innan vi se ser vägar, hamnar och flygplatser ägda av internationella företag och ryska oligarker.

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code