spedi_se_annons
E-handel Nyheter

Var tredje julklappsköp på nätet

Enligt ett samarbete med Postnord, Digital Handel och HUI Research så köptes var tredje Svensk julklapp på nätet. Black Friday, Julhandeln & Mellandagsrean slog under slutat av 2017 alla tidigare rekord, rapporterar Sunnerberg Teknik via ett pressmeddelande.

För 2018 ligger prognosen för e-handelsförsäljning på 67,7 miljarder. Stärkt av extra helgdagar gentemot föregående år bör e-handeln hamna nära riktmärket (E-barometern Q3 2017).

”E-handeln växer sig större i Sverige och utvecklingen sker snabbare än vad någon kunnat förutspå, detta sätter stor press på de fysiska butikerna runt om i Sverige. De fördelar som erbjuds genom att handla på nätet eller inom E-handeln generellt är alldeles för stora för att de fysiska butikerna ska få en möjlighet till likartad utveckling”. Menar Emil Sunnerberg, VD på Sunnerberg Gruppen AB som framhäver fördelarna med att handla på nätet:

Att konsumenten snabbt och smidigt kan beställa sina önskade produkter och med god logistik ha beställningen tillhands redan nästkommande arbetsdag direkt till dörren. Konsumenten slipper trängas och spendera tid i den fysiska butiken.

I de allra flesta fall erbjuds samma produkt till ett lägre pris på nätet. Detta beror ofta på företagens kostnader exempelvis så är det billigare för en butik som endast bedriver försäljning på nätet att lagerföra sina produkter på stora ytor i jämförelse emot fysiska butiker som ofta strävar att finnas på centrala ytor som exempelvis shoppinghus med skyhöga hyror. Ett annat exempel är personalen som behöver finnas på plats för att sköta om en fysisk butik.

Framförallt i mindre orter runt om i landet erbjuds konsumenten även att handla varor som inte erbjuds i den fysiska lokala handeln.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code