spedi_se_annons
Blogg

Vad betyder allianserna för fraktköparen?

Från och med april månad har vi de nya allianserna på plats och de nya linjenätet börjar då gälla. Det här med sammanslagningar. Vem gagnar det egentligen?

Varumärken är svårt. De måste vårdas, värnas och rent av gullas med. Och det gäller att se till att ingen eller inget stör, gör intrång eller urvattnar ditt varumärke. Vi ser det i politiken, vår gamla alliansregering uppträdde enat och starkt. Men det gjorde ju att de som ingick i alliansen syntes mindre, deras enskilda särdrag försvann i helheten. Likadant har miljöpartiets maskros svårt att synas i skuggan av de stora socialdemokraterna.

Likadant är det ju på containerlinjekartan. Vi har ett antal stora drakar, men de är inte stora nog, utan de går ihop i allianser.

De får inte samarbeta om priser och de är påpassade från konkurrensmyndigheter världen över. Senast i förra veckan var flera av rederierna föremål för granskningar från amerikanska myndigheter. Priserna är så snarlika att det är svårt att tro att de sätter dem utan någon form av samarbete, men det är svårt att bevisa.

Vad återstår då? Samsegla. Uppträd i en enad front mot de andra. Slår vi ihop fem eller sex av de mindre, kanske vi kan stå upp emot Maersk och MSC? Men om de också går ihop då?

Ja, ni ser.

Vad vinner fraktköparen på detta då? I bästa fall får fraktköparen flera avgångar att välja på under samma kontrakt. Det finns ju flera linjer i samma allians och det kan vara bra.

Men samtidigt minskar ju valmöjligheterna. Det blir ju bara tre ”rederier” att välja på. Vad skiljer deltagarna i respektive allians? MSC har gula containers och Maersk blå, men resten då? De flesta av de större jobbar aktivt för att fraktköparen inte skall få ha personliga kontakter med rederiets medarbetare heller, så jag kan inte ringa Kalle som jag vet fixar grejerna på MSC och jag kan inte ringa Lisa på Maersk (de har inte ens direktnummer längre).

Hur skall jag kunna skilja det ena rederiet från det andra? Eller skall jag inte bry mig om det? Är de verkligen alla lika bra för just mig som fraktköpare?

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

2 Kommentarer

  • Jag har namngiven kontakt på alla rederier än så länge. Artikelförfattaren måste arbeta för en minispeditör – de har kanske inte längre den tillgängligheten? Säkert något som kommer försvinna för nästan alla på lite sikt i vilket fall.

    Allt digitaliseras likt alla andra branscher nuförtiden. Det är som med banken och de internationella kurirfirmorna dvs din lokala kontakt ryker. Allt sker på nätet. Om du inte är stor- eller direktkund är det uppenbarligen redan kört med interagerande mot rederier på annat sätt än via internet. Bara en tidsfråga innan det är ett faktum för alla.

    Hur många ringer privat ett lokalt kontor nuförtiden när de bokar resor, gör bankärende etc? Många handlar ju kläder, mat och gudvetvad på nätet idag utan direktkontakt med tjänsteleverantören.

    Lär inte bli annorlunda i rederibranschen.

    Nä, bara att rätta in oss i ledet om vi vill kunna bli erbjudna lika bra pris som våra speditörskonkurrenter. Desto mindre kontakt du kräver av rederiet (och desto större volym) desto bättre pris – det är skillnaden.

    Färgen på burkarna spelar mindre roll. Blir mer en smaksak. Men man kanske sover bättre ifall bokning sker med någon med hyfsad ekonomi? Om det nu finns därute…

    • Att få ett namn på en säljare som ger dig ett pris på normal-containers till bashamn så är det ju inga som helst problem. Det är när du skall göra något annat som det är svårare att hitta något.

      Vissa rederier skickar aviseringar från Tyskland och personalen i Sverige kan ofta inte svara på frågor, andra rederier tillåter dig inte att ha direktkontakt med samma person i samma fråga. Jag förstår ju att de ör rädda för korruption och kompisfördelar, något som kanske förekommer i vissa delar av världen, men känns ändå rätt opraktiskt för att effektivt kunna lösa problem.

      Tillhör du någon av de absolut största speditörerna kan du säkert övertala de största rederierna att få rätt kontakter, men bara att gå steget därunder, blir det annat ljud i skällan.