spedi_se_annons
Kunskap

The Jones Act

I nyheter sista tiden har man ibland hört The Jones Act nämnas. Bland annat i samband med katastrofen i Puerto Rico nyligen

Egentligen heter det The Merchant Marine Act of 1921, och är en lag som reglerar sjötransporter mellan två amerikanska hamnar. Det som vi idag skulle kalla ”cabotage.”

Även i Sverige är det ju egentligen inte tillåtet att köra med utländska lastbilar och båtar, med besättningar från andra länder i inrikesfart. Men vi har massor med undantag. Och EU-medlemskapet har ju gjort att det finns ännu fler undandtag.

Så inte i USA. Där är det få undantag, om ens några, från dessa regler. I Sverige har vi väldigt lite inrikes sjöfart också för den delen. Vi har vägfärjorna, lite skärgårdsbåtar och gotlandstrafiken. Vilka alla sker med svenska fartyg och svenska besättningar.

USA har ju ett par områden som ligger långt ifrån fastlandet däremot. Det är här Jones Act får effekter. Platser som Guam, Puerto Rico, Hawaii och Alaska drabbas av den här lagen. Det är inte så enkelt som att bara fartyg med amerikansk flagg kan skeppa gods dit och därifrån, andra nationers fartyg får tex inte lossa en utrikeslast på Hawaii, lasta gods därifrån, för vidare befordran till Los Angeles. Eller tvärtom.

Denna begränsning gör förstås att fartyget går med outnyttjade lastrum delar av vägen, vilket förstås gör transporten dyrare. Detta är också anledningen till att flera av de stora container-rederierna har några fartyg med amerikansk flagg för att kunna ta sådan last. Och nyligen gjordes ett undantag för att kunna få fram tonnage med hjälpsändningar till Puerto Rico.

Mer om the Jones Act

Maersk US Flag Fleet

Matson

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code