spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Tåg mellan Kina och Finland

Ibland känns det som om det är svårt att få med vettiga tågnyheter. Ibland känns det som vi kör samma nyhet gång efter gång

Det är inget nytt att köra tåg från Kina till Europa. Det har pratats om väldigt länge och det är ju faktiskt numera verklighet. Av någon underlig anledning är det bilfolket som sköter europeiska delen av dessa transporter, och från Kina landar man oftast på inlandsdestinationer i Polen och Tyskland, för att sedan köra vidare mot Skandinavien. Dessa transporter är förstås ganska intressanta ur ett tidsperspektiv.

Med dagens slow steaming finns det bara flyget som alternativ och däremellan kommer tåget. Spedi har talat om detta flera gånger tidigare, så inget nytt i denna nyhet.

Men vi kommer givetvis att se många fler tågalternativ framöver. En stor anledning till detta är Kina. Det börjar bli allt trängre i kustregionerna, det blir dyrare att producera där, då markpriser, arbetskraft etc blir dyrare. Produktionen flyttar västerut, dvs mot kinas inland. Och då  kan man börja fundera på om man skall ta en lång inlandstransport till någon av kinas hamnar eller om man skall köra tåget västerut.

Xi’an och Xianyang är sådana orter i Kina som är intressanta. Och alldeles nyligen har en ny tåglinje öppnat till en, kanske något udda destination: Kouvola, Finland (det ligger öster om Helsingfors och norr om Kotka). Också det en inlandsdestination, som alltså får en helt ny affärsverksamhet i sin stad.

Nyheten hittade vi hos på finska YLEs svenska del.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

2 Kommentarer

  • Containers som tar tåget i/o fartyg har funnits i liten skala i många år via TSR Trans Sibirian Railway.och kan bli ett litet men dock alternativ till sjövägen via Suez. Åtminstone så länge linjetrafiken framhärdar i att slow-steama alla sina avgångar i veckan och ta 77 dygn (elva fartyg) för en rundresa Europe/Asia/Europe En återgång till normal servicefart 56 – 63 dygn (8 – 9 fartyg) i varje fall för en veckoslinga per allians, är vad marknaden väntar på och beredd betala för och det .skuile samtidigt bromsa intresset för alternativ jvg eller trafik via NSR Northern Sea Route

    För tågtrafiken krävs det också tidtabell säkerhet och prioritet med avkopplingsförbud och flerspårig järnväg på högtrafikerade sträckor, samt att försäkringsgivarna vill teckna fullt ansvar för transporterna.och är med hela vägen