spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Ta tåget från Kina!

Sedan den stora krisen 2009 kör nästan alla container-rederier med sk slow steaming. Sedan Maersk slutade med fasta avgångar, så finns det inga snabbare alternativ till sjöfrakt utöver flyget. Det är kanske inte för snabbt, men prisbilden är ju helt annorlunda.

Sedan sovjetuntionens fall har man pratat om järnvägstransporter från Kina till Europa, men det har gått trögt. Nu verkar tiden vara inne. Det passar bra av många skäl. Dels, som sagt, pga tidsvinsten, men också för att flera fabriker i Kina flyttar längre och längre in i landet, bort från tättbebygda och dyra kuster och storstäder. Då blir inrikestransporten till hamn i Kina lång och kostsam, vilket kan göra en järnvägslöstning intressant.

Tågen har en kapacitet om ca 80 TEUs och med flera avgångar i veckan, med depoter i Polen, Tyskland och Nederländerna. Antingen för vidarelastning till Sverige eller för omlastning av LCL-gods till lastbil.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code