spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Svenska nybyggen

Många vill säga att svensk sjöfart är död. Det är inte sant. Alls

Och sjöfart är inte heller bara container som många av oss tror. Även jag ibland. Men det beror nog på att container-sjöfarten, och hanteringen av gods från den, är mycket mer personalintensivt än vad bulk, styckeogds och olja/kemikalier är. För dessa andra godsslag finns det inte hundratals speditionsbolag med tusentals speditörer anställda, som alla jagar ett stort antal kunder, med relativt sett små volymer gods.

När det gäller bulk finns det gnaska få kunder, men de har stora mängder gods. Men de är ganska anonyma för den stora allmänheten. Vilket också gör att deras rederier inte syns så ofta i debatten.

Erik Thun AB, med Thunobolagen är ett av dessa rederier. Bor man i länge Göta Älv kanske man har sett deras, ofta gröna, mindre fartyg i storleken som kallas Vänermax (alltså största storlek som kan gå upp i Vänern). Men man hanterar också cementbåtar, kemtankers och självlossare.

Nyligen sjösattes nybygget Snow Crystal, byggt i Nederländerna. Ett mindre bulkfartyg för fart i norra europa.

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code