spedi_se_annons
Blogg

Störst bäst och vackrast, i alla fall i någon vecka

I tävlingen om vem som har störst containerbåtar har vi för stunden en ny ledare

Det är bara en vecka sedan vi skrev om världens största containerfartyg, MOL Triumph. Triumferandet fick inte vara så länge. Maersk har nämligen berättat om sitt senaste nybygge, ett av 27 (!).

I höstas pratade Maersk om att man trodde att framtiden skulle innebära konsolidering av container-rederierna, och att Maersk inte skulle bygga så mycket nytt. Det man då inte pratade om var dessa båtar man hade i beställning som alltså nu börjar komma ut på marknaden. Nu har vi alltså en ny serie fartyg, varav Madrid Maersk är först. Nu skiljer det kanske inte så mycket. Maersk säger att kapaciteten är 20568 TEU mot MOL Triumps ca 20 000 TEU.

Å ena sidan kan 500 TEU vara mycket. 500 TEU är en ganska vanlig storlek på en feeder-båt till exempel. Å andra sidan brukar den officiella kapaciteten på stora containerbåtar vara högst teoretisk. Man räknar inte lastade contianers, utan på sin höjd tomma. Eller kanske rentav containers inte gjorda av stål utan av papper, och då kan man aldrig i verkligheten lasta så mycket som man säger. Så, vi skall nog ta siffrorna med en stor nypa salt.

Men det är ju stora saker detta ändå! En längd på 399 meter och en bredd på 58 meter är ju inte att förakta. Lustigt nog är MOL Triumph en meter längre åt alla hållen, men bruttotonnaget på Maersk-båten är större (214286 BRT mot 210678).

Det är dåligt med bilder på Madrid Maersk, så vi får nöja oss med de som finns på Marinetraffic för tillfället. Där kan du också se var i världen fartyget befinner sig just nu.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Det där med antalet teu som mått på ett fartygs storlek kan vara lite lurigt. Innan container-eran var det ett fartygs lastförmåga i ton som räknades. Den nya Triple-E serien har en dödvikt runt 200,000 tons, dvs så mycket kan detta fartyg bära i last/taravikt för containrarna/bunkers och förnödenheter. För att kunna lasta 20658 teu, får varje container inte innehålla mer last än ca 7 ton ! Då skall man komma ihåg att den last som dessa fartyg skeppar ut från Europa till Asien är mycket tung last och består till övervägande del av skogsprodukter, kemikalier, stål och verkstadsprodukter och en vild gissning ärr att dessa containers har en lastvikt på ca 15-17 tons per teu (= 30 ton per feu = 40ft container)
    Borträknat för taravikt och bunkers blir lastförmågan ca 170,000 tons och med en vikt per container som ovan är detta fartyg fullastat viktmässigt vid 10/11,000teu ! Det finns ledig volym ombord för ytterligare ca 10,000 teu men fartygets klassning tillåter inte att totalvikten överskrider 200,000 tons av rent säkerhetsmässiga grunder.

    Det är extremt viktigt att man har en perfekt cargo-mix dvs så mycket lätta containers som möjligt för att optimera lastintaget eftersom frakten är baserad på USD/teu och inte USD/ton. Jag tror att rederierna i denna trade snart inser att viktbaserade fraktrater skulle förbättra intjäningen i nämnda trade