spedi_se_annons
Blogg

Stora containerhamnar

De stora containerhamnarna i Europa är inte så stora längre. Det är hamnarna i asien som är de största.

När vi i Europa tänker på stora hamnar brukar vi tänka på Hamburg, Rotterdam och kanske Antwerpen. Och det är stora hamnar, inget tu tal om det. Men de växer inte riktigt som de gör i asien. Det är kanske inte så konstigt. I Europa måste det till miljökonsekvensbeskrivningar, vi har en stor grön lobby osv, som hindrar utbyggnad.

I asien och framförallt i Kina är det på ett annat sätt. Där bestämmer man vad som skall göras, kör bort de som bor där sedan gammalt och funderar inte så mycket mer på det. Av förra årets femton största hamnar är bara två dem i europa. Och en i nordamerika.

Plats Hamn MTEU
1 Shanghai 9,3
2 Singapore 7,6
3 Ningbo 5,9
4 Shenzhen 5,6
5 Hong Kong 4,9
6 Busan 4,9
7 Qingdao 4,5
8 Guangzhou 4,4
9 Los Angeles 3,8
10 Dubai 3,7
11 Tianjin 3,3
12 Rotterdam 3,3
13 Port Kelang 3,2
14 Kaoshiung 2,6
15 Atwerpen 2,5

Hamburg kommer först på sjuttonade plats och har dessutom minskat sin volym med nästan en procentenhet sedan 2015. De kinesiska hamnarna ökar sina volymer, en del uppemot tio procentenheter jämfört med året innan.

En intressant sak är också de stora transit-hamnarna. Dels Hong Kong (men de har också en hel del inlandsgods från Kina), men framförallt hamnar som Singapore och Dubai, som i stort sett bara är omlastningshamnar.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code