spedi_se_annons
Blogg

Stor, större, störst

Container-rederiernas marknadsandelar

Det finns olika skolor hur man skall mäta företags storlekar. Man kan mäta omsättningar, vilket brukar vara bra. Men för företag i transportbranschen gäller ofta höga omsättningar, men en liten del av omsättningen blir vinst, om någon. Tjänsteföretag kan man inte jämföra på samma sätt som tillverkande företag.

När det gäller containerrederier har många valt att mäta storleken i för stunden opererad kapacitet i TEUs räknat. Vissa rederier föredrar fartyg på charter, andra ägar en merpart av kapaciteten. Så gott som alla har en mix. För att ytterligare komplicera bilden kan man ta in fartyg i beställning också.

Men alldeles oavsett, så är fördelningen ganska klar. Vilka som är stora och vilka som är små. Enlgikt Alphaliner ser det ut ungefär så här:

  1. Maersk 18,8%

  2. MSC 15,9%

  3. CMA-CGM 10,3%

  4. Cosco 7,6%

  5. Evergreen 4,8%

  6. Hapag Lloyd 4,6%

Så de tre största har alltså nära nog halva världsmarknaden av containertransporter!

Sjunde plats på listan var Hamburg Süd (med knappt tre procent) och därefter kommer alla andra.

Vi skall kanske poängtera att detta är andelar globalt sett. Alla har ju lite olika inriktningar, olika marknader man är större, respektive mindre på.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code