spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Sjöräddning utan räddning?

I flera år har det stormat kring sjöfartsverket sjöräddning. Många medier har rapporterat om detta – ända sedan verksamheten startade

Förr i tiden skötte ju försvaret om stora delar av ambulansflyg och sjöräddning. Det var en ordning som de flesta var ganska nöjda med. Försvarsmakten behövde träning, hade ofta beredskap ändå och utrustningen fanns ju. Det var en ganska god ordning.

Men en dag kom man på att det inte var så bra ändå. Det kan förstås finnas anledningar att hålla isär krigsmakten och det civila samhället. Sagt och gjort. Helikoptrar inköpets, person anställdes osv. Dels för ambulansflyg och dels för sjöräddningen. Den förstnämnda organisationen har vi inte hört några större klagomål ifrån, så den får vi äl utgå fungerar bra.

Men sjöfartsverket skulle hantera sjöräddningen. Och här har ju inte mycket varit rätt. Det börjar med att upphandlingen av helikoptrar verkar ha gått snett. Inte nog med att det blev många år försenat, så blev det också dyrare och inköpsbesluten verkar ha fattats på tveksamma grunder.

SVTs Uppdrag Granskning har bland annat rapporterat om extrema kostnader för övertidsersättningar. Avtalen med personalen borde vara lika dem man har med brandmän och ambulanspersonal, för att säkerställa tillgång på personal, kan man ju tycka. Man borde förstås anställa så många att man har så att det täcker behovet utan att ta till stora övertidsuttag.

På ostkusten finns helikoptrar fram tills nyligen i Norrtälje, i Visby och Karlskrona (övriga landet täcks av en helikopter i Umeå och en i Göteborg). Dessa ger en bra täckning och möjlighet till snabba insatser i Östersjön. Men nu har Sjöfartsverket hamnat i konflikt med personalen, som gått så långt att man beslutar lägga ner basen. Dvs i det nät som skall täcka svenska kusten finns nu ett stort hål.

Det är lätt att ta sig för pannan och undra vad man håller på med.

(Bild från sjofartsverket.se)

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code