spedi_se_annons
Kunskap

Så funkar gemensamt haveri

Gemensamt haveri, eller General Average som det heter på engelska, är en term man ibland stöter på, men som alla kanske inte vet innebörden av.

Som så många av de regler som styr sjöfarten och sjörätt, så har begreppet sin grund redan under antiken. Grekerna var handelsmän och sjöfarare och givetvis hade många möjliga tänkbara och mindre tänkbara scenarier redan inträffat. Så man skapade bra regler för dem. Och vi kommer gå igen om i alla fall en del av dem.

I gamla tider, om ett fartyg råkade ut för problem, kunde man kasta last över bord för att göra fartyget lättare och på så sätt överleva. I en stressad situation kunde man inte fundera så mycket på vems last man kastade och vems som fick vara kvar, eller värdera vilken last som kostade minst att förlora – man tog helt enkelt det som var närmast till hands,.

För att slippa långa processer och gräl om varför lastägare A:s last kom fram medan lastägare B:s last försvann i djupet deklarerar fartygets kapten ”gemensamt haveri”.

När faran är över och fartyget är i säker hamn, så fördelas kostnaden för det förlorade godset på alla lastägare, och de får sedan betala den som har förlorat gods. Processen för beräknandet är komplicerad och kan ta lång tid i anspråk. Därför brukar försäkringsbolaget gå i god för att betalning skall ske. Annars måste man som lastägare kanske vänta tills hela processen är klar innan man kan få ut godset.

Detta är en bra anledning att ha en transportförsäkring, även om man tycker att godset inte har så stort värde eller att de inte går att ersätta med pengar, eller bara för att man är snål. Risken är att man biter sig själv i svansen.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Vill bara tillägga till G/A att har man inte transportförsäkrat, får man förutom jobbig korrespondens med en dispachör
    (utsedd att ta fram det totala värdet av fartyg och last som skall bidraga i G/A-uträkningen) får man också deponera ett belopp som med råge skall vara med och täcka den totala kostnaden för räddning av fartyg och last Vilket man sålunda slipper – det tar transportförsäkringen hand om. Och denna deposition kan låta väntas på sig i 2-4 år att få tillbaka -så lång tid kan en G/A uppgörelse ta i anspråk. Enbart risken att hamna i en G/A borde få alla fraktköpare, att skyndsamt och framöver, transportförsäkra sin last. Köp C&F och klara själv I-et i CIF, för det ‘i’ som erbjuds i säljarens CIF-pris täcker oftast inte t ex en G/A händelse.