spedi_se_annons
Blogg

Rederivärldens silly season?

Knappt har röken lagt sig efter Maersks övertag av Hamburg Süd förrän spekulationerna över vem som blir nästa att falla tagit över

Den värld av rederier som byggts upp sedan sjuttio- och åttiotalet egentligen, håller på att falla. Kanske är det under sin egen vikt, kanske på grund av dåliga beslut, baserade på förväntad tillväxt, framförallt i Kina men också i övriga Asien.

De flesta rederier lyckades överleva den tuffa tiden runt 2009, och de flesta satsade stort med att beställa nya fartyg, större än någon varav många kommit in på marknaden nu, och några snart är klara. Vi har skrivit om detta flera gånger innan, de kommer in i en marknad där de inte alls behövs. Frakterna har varit extremt låga och nyligen skrotades ett containerfartyg, bara tio år gammalt. Det är troligen inte det sista, så unga fartyget som skrotas.

Marknaden minskar, det finns dåligt med pengar och bolag, trots att de är världomspännande, enormt stora, ändå uppenbarligen inte är stora nog.

Cosco köpte China Shipping. Båda med kinesiska staten som aktör. Kinesiska stataten ger stöd åt det sammanslagna rederiet, bland annat genom att sälja subventionerade fartyg, byggda på statligt ägda kinesiska varv. Detta gör det förstås inte lättare att få en god ekonomi, i en marknad där det redan råder ett stort överflöd på billiga frakter från asien till europa och nordamerika.

CMA-CGM köper krisande APL. Ur svensk horisont är det kanske inte någon större affär. CMA-CGM har vuxit enormt sista tiden och APL har fört en ganska tynande tillvaro.

Hapag Lloyd tar över United Arab Shipping, UASC.

Hanjin lägger näsan i vädret. Vi hade det på känn, men trodde väl att någon skulle köpa dem. Hyundai var ju på förslag, och vi har senare läst om att man från statligt håll gärna ser att Hyundai bjuder på delar av konkrsuboet.

De tre japanska rederierna, K-Line, MOL och NYK slås ihop. Bäst att hålla ihop inom landet, eller hur?

Maersk köper Hamburg Süd, efter att rykten i flera år cirkulerat om att bolaget varit till salu. Först Hapag Lloyd och senare Maersk i flera omgångar.

Senaste spekulationerna är nu om vem som står på hur härnäst. Hongkong-baserade OOCL är en kandidat. Overseas Oriental Container Lines, med bas i Hong Kong har varit en av de stora. De har kanske varit störst på stilla havet, en av de större på USA från asien. Men de har sakta vuxit även i europa och relativt stora i Sverige. En ide som flera talar om är att Evergreen (Taiwan) skulle gå ihop med OOCL,. Evergreen är också en av de stora, även om de gått tillbaka ganska mycket i Sverige. Kan de två vara nästa offer på sammanslagningens altare?

Blev du hjälpt av detta inlägg?