spedi_se_annons
Blogg Nyheter

OOCL France – nuvarande rekordhållare

OOCL France slår nytt rekord då den just nu är det största fartyget att ha passerat genom den utbyggda Panamakanalen. Med sina 366 meter i längd och 48 meter i bredd passerade hon genom kanalen på sin resa från Stilla Havet till Atlanten med slutstation Philadelphia i USA.

I samband med turen genom kanalen, belönades OOCL med ett miljöpris av ; ”Green Connection Award” då valet av denna rutt besparar oss utsläpp på mellan 5 000 till 26 000 ton koldioxid.

Det är tydligt att branschen befinner sig i en kapplöpning och att alla aspekter av verksamheten som kan ge företagen en extra skjuts vad gäller PR är värda att belysa. Vår intention är naturligtvis inte att spy cynisk galla på branschen i sig – vi älskar denna bransch. Och vi är lika fascinerade av stora fartyg som ni. Men var skall denna hets sluta? Vi har skrivit om detta förut; Det är en tydlig obalans mellan tillgången på kapacitet och efterfrågan.

 

Hur går dina tankar? Lägg gärna en kommentar i fältet nedan (ja du kan vara helt anonym om så önskas)

 

Bild: Canal De Panama

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

2 Kommentarer

  • …här är jag igen. OOCL France må vara det största genom Panama – OOCL HongKong var det fartyg jag syftade på i racet mellan redarna. Måtten Spedi angivet är sålunda riktiga för OOCL France – Sorry for mix up !

  • Racet om vem som har det största fartygen borde tillhöra en svunnen tid, men så är det inte. Redarna leker medan hamn- & terminalfolk sliter sitt hår med att ständigt behöva bygga ut kajanläggningar och ship-to-shore kranar – de senare för att f.n. nå de 59 meter ut över kajen som erfordras. Någon diskussion med hamnfolket tycks inte ske – man utgår ifrån att hamnarna i sin iver att dra åt sig trafik snällt följer med i racet. Rederierna säger att kostnaderna per teu blir lägre ju större fartyg – och det är säkert sant – men bara om fartyget blir fullastat. (i fallet OOCL France med 21.344 x 20ft- hennes dimensioner angivna ovan tycks emellertid vara för små -) Om marknaden inte kan leverera, vilket har varit fallet i den marknad detta fartyg skall operera, ja då blir det överkapacitet, kamp om marknadsandelar mellan aktörerna och press på intjäningsmöjligheterna. Men det tycks inte bekymra rederierna. De senaste åren har storleken ökat från ca 19,000teu franska CMA-CGM, schweizarna (MSC), kinesiska CSCL, japanska MOL, våra grannar Maersk och nu i förra veckan HongKong-ägda OOCL till dryga 21,300teu. När det skall sluta ? Snart hoppas jag – att segla i en sådan stållåda i full storm med ett fartyg som på 400m längd vrider sig som en orm, kan inte vara trivsamt. Låt vara att fartygskonstruktörerna vet vad de gör, men lastas ett sådant fartyg felaktigt kan det brytas itu (jmf MOL Comfort på ‘bara’ 9000teu för några år sedan)