spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Nytt från feederbolagen

På dessa sidor har vi flera gånger pratat om att feederbolagen slåss hårt om vår last, samtidigt som de stora linjerna gärna vill köra egna feeders, till kundens stora förtret
Unifeeder

Fraktslusken nås av två intressanta feeder-nyheter. Dels har danska Unifeeder beslutat att låta flera skandinavienlinjer gå till Vlissingen (västre Nederländerna, kallas även Flushing på engelska). Inkludernandet av ytterligare en hollänsk hamn lär ge två fördelar. Dels jagar man banan (och antagligen även annan frukt) i kylcontainers till hamnar i Oslo, Helsingborg, Helsingfors och Kotka. För ett antal år sedan slutade bananbåtarna gå direkt till Göteborg och därmed gick lasten över till något av de stora rederierna, med Helsingborg som hamn. Nu lär omlastningen alltså ske i Holland.

Dels så kan man lasta lokalt gods. En av Unifeeders affärsidéer utöver ren container-feeder är ju att köra det man kallar ”Shortsea”. Här kan du istället för att hyra en trailer, hyra en container, ocg Unifeeder arrangerar hela resan, både via båt och bil, mellan två orter. Och att undvika stöket med de stora termimalerna i Rotterdam kan vara en fördel.

X-Press och ACL

I förra veckan hade vi den sista ACL-båten i Göteborg på sedan rederiet började för femtio år sedan. ACL ägs ju numera av italienska Grimaldi och att det skulle ske förändringar i hur man arbetade, har vi nog väntat på länge, APMT eller ej.

Grimaldi äger ju Wallhamns hamn och det vore väl inte omöjligt om man ville använda denna hamn lite mer, eller hur? Så blir nu fallet, delvis. Roro-lasten går via Wallhamn och Antwerpen på Grimaldis fartyg och lastas där om till ACL. Containerlasten hanteras av X-Press Lines som chartrat in en båt specifikt för denna last, som skall gå mellan Antwerpen och Göteborg.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code