spedi_se_annons
Nyheter Utrikes

Nya RoPax-färjor för Stena Line

Via ett pressmeddelande informerar Stena Line om att man i fredags 2 februari hade sin officiella kölsträckningsceremoni på Avic Weihai Shipyard i Kina. Detta för att fira starten av bygget för sin nya RoPax-färjor.

– Det här är en viktig milstolpe i vårt spännande nybyggnadsprojekt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionella myntceremonin där 4 mynt (GBP, EUR, SEK och RMB) placerades under kölen som en symbol för att ge lycka och välgång till sjöss.

Fartygen som är planerade för leverans under 2019 och 2020 kommer vara ungefär 50 procent större än dagens RoPax-fartyg, och planeras att tas i drift på Irländska sjön. Detta för att öka sin verksamhet och närvaro i den regionen.

– Vårt mål är att dessa fartyg ska vara i absolut framkant vad gäller energieffektivitet, flexibilitet och kundupplevelse. Framför allt lägger vi stor tonvikt på att utveckla en rad spännande digitala lösningar som kommer ge våra kunder nya upplevelser ombord. Detta är en del av vårt digitaliseringsarbete som ska ta oss in i framtiden och ge våra kunder nya och unika tjänster och upplevelser, säger Niclas Mårtensson.

– Vi är positiva om framtiden och tror på en fortsatt tillväxt när det gäller färjetransporter. Det här är ett viktigt steg att göra vår verksamhet redo att ta hand om den förväntade tillväxten, säger Niclas Mårtensson.

Tekniska fakta:

Längd: 214,5 m

Djup: 6,4 m

Bredd: 27,8 m

Kapacitet bildäck: 3,100 längdmeter + 120 bilar

Passagerarkapacitet: 1,000

Hytter: 175

Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Maxfart: 22 knots

Varv: AVIC Weihai Shipyard, Kina

 

Bild: Pressbild Stena Line

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code