spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Vem är näst på tur efter Hanjin?

Fraktslusken har varit inne på detta flera gånger förut. Och i och med Hanjins bortfall så får vi nog inte vänta länge på innan nästa sammanslagning sker.

Maersk har tidigare sagt att man inte skall bygga nya fartyg – då man istället tänker expandera genom uppköp och sammanslagningar.

I en tid där alla container-rederier rapporterar gigantiska förluster, är det förstås den som står starkast rustad som vågar köpa upp billigt andrahandstonnage tex.

NYK skriver ner värdet på sin ägda flotta med nästan en miljard dollar. Ännu har inget av de andra rederierna gjort något liknande, men priserna på andrahandsmarknaden talar ett tydligt språk. De fartyg som tidigare opererades av Hanjin söker nu ny sysselsättning i en marknad där de inte behövs. Nyligen skrotades det yngsta fartyget någonsin – bara tio år gammalt.

Man kan naturligtvis tänka sig att åtskilliga får bita i det sura äpplet och skrota fartyg för att få tillbaka en mera ”normal” situation. Först måste man göra avskrivningar, och det talas om att det handlar om så mycket som 35 miljarder dollar i rena avskrivningar.

Vilka rederier klarar detta? Hyundai går även de på knäna. Japanerna: NYK, K-Line och MOL kämpar. Iseraliska ZIM har haft stora problem ända sedan förra krisen 2009.

Det finns nog stor risk att en eller flera av dessa kommer att ätas upp av någon av de tre största. Maersk, MSC eller CMA-CGM. Kanske rentav att nya COSCOCS nyper ännu fler andelar av marknaden.

Vad tror du? Droppa en kommentar i fältet nedan!

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Det är nog ‘slutmergat’ för en tid. Dubbel-OCL har ju förnekat säljrykten. Omvälvningen blev större än man kunde förvänta sig och största utropstecknet blev UASC till HapagLloyd. Nu är frågan kommer man att kunna lyfta intäktsidan eller är det minskade kostnader som man får hålla på med. Jag tror att jakten på marknadsandelar ökar när allianserna har ‘satt sig’ och då sjunker spotraterna till nya lägstanivåer.
    Om något år får vi se ‘nya’ aktörer east-west då de linjer som arbetar intra-Asia växer ur den kostymen (bl a PIL som beräknas komma upp i 500,000teu klubben) och inte nöjer sig med ‘feeder-rollen’