spedi_se_annons
Blogg

Några saker att tänka på som importör

En internationell transport ska passera många händer och platser innan den till slut levereras till er. För att detta ska gå så smidigt och effektivt som möjligt, finns det en del förebyggande åtgärder du som importör kan vidta.

 

Prisförfrågan

Tänk på att en transportoffert sammanställs utifrån de uppgifter du lämnar vid din prisförfrågan. Framkommer det att faktiska mått, vikt och volym skiljer sig – ja då ökar också  slutpriset. Försök ta reda på så mycket du kan om godset innan du frågar en transportfirma efter priser.

Emballering

Skador på emballagen är vanligt förekommande, men innebär sällan att själva varorna är skadade. Är godset av sådan natur att det är känsligt för stötar och oaktsam hantering – vidta då försiktighetsåtgärder och prata med er leverantör om att packa godset i extra tjocka kartonger och kombinera med en vaddering av någon form. Jag understryker – betala hellre extra för detta, så slipper ni överraskningar när godset kommer fram. I de reklamationer jag varit inblandad i har importörens försäkringsbolag i många fall avskrivit ärendet på grund av ”Undermålig emballering”. Så tänk på detta!

Godsmärkning

Vare sig det gäller en import- eller exportsändning – var tydlig med märkningen på t ex. kartongerna. Det underlättar otroligt mycket för terminalarbetarna när de lastar och lossar godset in och ut ur containern. En liknelse: Om det inte står en adress på kuvertet, hur skulle brevbäraren veta i vilken brevlåda hen ska lägga brevet..?

Dokumentation

Se till att ha ordning på dina dokument. Flyg- och sjökonossement [1] (Bill of Lading / Air Waybill), handelsfaktura [2] och packlista [3], är exempel på underlag som behöver uppvisas vid en förtullning. Se också till att ha någorlunda koll på de statnummer [4] (HS-koder) ni vill att speditören eller tullombudet ska tulla in godset på. En annan nyckel-uppgift är att (i tid!) ansöka om EORI-nummer [5]. Vet ni inte hur man går tillväga? Se länk längre ner i artikeln.

Kommunikation

Var nåbar, via telefon och mail. Om det t ex. uppstår ett externt problem med transporten, som går att lösa men innefattar extra kostnader – då behövs ditt medgivande!

Instruktioner

Var noggrann i dina instruktioner kring leveransen. Krävs det en tidsbestämd leverans? Var då tydlig med detta. De flesta utkörningar bokas med linjebilar som går efter en specifik rutt – där just ditt stopp eventuellt kan ligga långt ner på körschemat.

 

  1. Konossement: (Bill of Lading / Air Waybill): Fraktdokument som visar vem som är avsändare (Shipper) och mottagare (Consignee) samt hanterande företag (Notify Party). På ett BL återfinns också märkningen vi pratat om, antal kolli, vikt och volym samt om frakten är betald eller om den ska betalas av mottagaren (Freight Prepaid / Freight Collect – detta styrs dock av vad som anges på handelsfakturan. Läs mer om detta nedan).
  2. Handelsfaktura: (Commercial Invoice): Den faktura ni använder som underlag när ni betalar för varorna och, förutom fraktdokumentet, det viktigaste underlaget att uppvisa vid en förtullning. Viktigt att fakturan innehåller både avsändarens och mottagarens företagsnamn och adress – samt leveransvillkor. Fakturanummer och totalpris ska också finnas på en faktura. Det underlättar även om antal kolli och vikt finns med.
  3. Packlista: Uppfyller fakturan ovanstående krav så är packlistan egentligen bara ett kompletterande dokument och inte ett krav vid förtullningen. Det underlättar dock att skicka med en packlistan om du som importör t ex. vill dela upp din sändning på terminalen och skicka delar av godset till olika mottagare.
  4.  Statnummer: Den klassificeringskod (varuslag) godset går in under. Här kan du söka efter statnummer.
  5. EORI-nummer: Eori-nummer är ett unikt registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet inom EU, exempelvis import från och export till land utanför EU. Här kan du ansökan om EORI-nummer.

Tyckte du artikeln var till hjälp? Är det någon del du saknar, eller önskar veta mer om? Lägg en kommentar i rutan nedan! 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code