spedi_se_annons
Blogg

Muddra eller inte muddra, det är frågan

I samband med att regeringen presenterade sin budget blev besvikelsen stor bland många i Göteborg – muddring av farlederna var inte med i budgeten

Som vi på Spedi pratat om flera gånger blir fartygen för containertransporter bara större och större. Antalet möjliga hamnar för dessa giganter att kunna anlöpa minskar därmed också. Att bygga en stor båt må vara svårt och dyrt, men att förtjupa långa farleder är inte direkt enkelt eller billigt heller. Kostnaderna är gigantiska; att spränga berg och gräva stora gropar på havets botten och dessutom hitta bra platser att dumpa det som skall flyttas, utan att för mycket röra om i det som legat på botten i hundratals år.

Och varför vill man göra detta? Jo, för att man vill att ett eller kanske två av dessa stora fartyg skall komma till Göteborg. I bästa fall en eller två gånger per vecka.

Ok, jag hänger med. Det är både roligt och bra för självförtroendet att vara stor och ha en stor hamn.

Men om det verkligen är ekonomiskt försvarbart är en fråga. Uppenbarligen tyckte inte regeringen att det var det. I alla fall inte i en valbudget. Och går alltså därmed emot trafikverkets rekommendation. Vad Göteborgs hamn tycker är kanske inte så fövånande. Man ställer sig förstås mycket positiv till en muddring. Vilket vi kan utgå från att trafikerande rederier också går, då tydligen redan nuvarande fartyg egentligen har ett för högt djupgpående, vilket alltså ställer till med lite problem vad gäller hur mycket gods de faktiskt kan lasta här, vilket gör att man måste planera anlöpen till Göteborg där fartygen är minst lastade.

Men även om man samhällsekonomiskt kan motivera en muddring, kan man göra det säkerhetsmässigt? Skall vi verkligen lägga alla hamnägg i samma göteborgskorg?

Den sistlidna konflikten i hamnen ger en ganska bra indikation på hur sårbart systemet är idag. Vi har egentligen bara en stor hamn med goda resurser. Slås den ut, oavsett av vilken anledning det nu är, så har vi inga alternativ. Er fraktslusk ser fortfarande smått desperata rapporter från diverse feederbolag, om att det än idag är congestion i de hamnar man försökt hitta som alternativ.

Av dessa hamnar är Helsingborg störst och de kan inte ta så stora fartyg. När det var som värst gick fartyg till Halmstad, Varberg och Uddevalla. Hamnarna på ostkusten kan inte heller ta emot särskilt mycket gods, varför även de korkades igen. Stockholm och Södertälje är små och inte anpassade för sådant. Gävle lider hårt. Knappt tror jag planerade Norvikshamnen kan klara av ett sådant flöde.

Vore det kanske bättre att vi har flera, något mindre, hamnar? Där man kan sprida gracerna om en hamn skulle falla ifrån?

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code