spedi_se_annons
Blogg

Mera Roro i Göteborg

Göteborgs Hamn består ju inte bara av container. Det finns också en omfattande roro-hamn, som förr kalades Älvsbrogshamnen, och ligger mella containerterminalen och Arendalsområdet

När det kommunala hamnbolaget delades i fyra delar; oljehamnen – som inte privatiserades, containerhamnen – som drivs av APM Terminals, bilhamnen – som drivs av Logent och Roro-hamnen – som drivs av DFDS och Cobelfret i samarbete.

Sjöfartstidningen rapporterar att CldN, det som förr hette Cobelfret, medelar att de utökar sin trafik på Göteborg. Från och med januari nästa år skall man ha fyra avgångar mellan Göteborg och Zeebrugge i Belgien. Man kommer dessutom att lämna hamndelen som drivs av Logent till förmån för den som ägs av det egna bolaget, dvs Roro-hamnen.

Även om Spedi försöker undvika att diskutera arbetsmarknadspolitiken i Göteborgs Hamn som helhet, går det väl ändå inte att låta bli att konstatera att där ACL anser att terminalbolaget är för osäkert att man flyttar sin trafik till andra hamnar, så väljer alltså andra bolag att istället utöka sin trafik. Det är samma personal och samma fackföreningar som organiserar personalen, men det är olika arbetsgivare.

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code