spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Maersk Honam

Ingen har förstås kunnat undgå branden på Maersk Honam, som bröt ut för snart två veckor sedan. Fram tills nu har vi hört rapporter om försök att släcka branden och om letandet efter de saknade besättningsmedlemmarna.

När nu den första delen av insatsen; räddandet av liv, släcka branden och sätta fartyget i något som kan kallas säkerhet, är över, kommer en del andra intressanta problem in.

Maersk har deklararerat Gemensamt Haveri, eller som det heter på engelska, General Average. I korthet går det ut på att de som äger lasten ombord får dela på kostnaden för att rädda godset och får betala i förhållande till det gods man har ombord anses vara värt.

Detta är en process som kan pågå i flera år och kommer att kosta enorma pengar. Här är det extremt viktigt för varuägaren, dvs de som har last ombord, att de har försäkrat sitt gods rätt, så att de slipper betala för sitt (brandskadade, ett år försenade) gods en andra gång.

Det brandskadade fartyget är fortfarande under bogsering och man letar troligen en hamn där man kan gå för att påbörja lossning av oskadda containers. Men det gäller att hitta en hamn som kan tänka sig att ta emot fartyget och som kan försäkra sig om att man har ekonomi att betala kostnader i samband med lossning och så vidare.

Mer om försäkringsproblematiken i det här fallet här:
http://mfame.guru/biggest-container-vessel-casualty-may-cost-multi-million-dollar-insurance-claims/

Eller här:
http://gcaptain.com/insurers-brace-for-multi-million-dollar-claims-from-maersk-honam-fire/

Om man skall tro rutten fartyget gick, skulle man stanna i medelhavet. Det finns troligen inte så mycket last till våra breddgrader, men vi har säkert en eller annan godsägare i Sverige.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code