spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Look at the size of that thing!

Häromveckan pratades det om att det fanns ett rederi med bas i Kina som var på väg att ta över förstaplatsen. Allt beror på hur man räknar. När det gäller container-rederier pratar man sällan omsättningar eller vinster, då dessa inte riktigt fungerar. Man brukar prata om kapacitet för stunden eller flyttade TEU.

I och med att Maersk tar över Hamburg Süds kapacitet i dessa dagar, betyder det att man idag förfogar över 777 fartyg med en kapacitet om 4,1 miljoner TEU, vilket motsvarar 19,4% av den globala kapaciteten. Detta om man lägger ihop kapacitet både ägd och under charter.

Därefter kommer MSC med en kapacitet om dryga tre miljoner TEU och CMA-CGM med någonstans runt två och en halv miljoner TEU. Cosco hamnar runt två miljoner TEU.

Hamburg Süd har varit ett nisch-rederi, där man nästan uteslutande ägnat sig åt trafik mellan Sydamerika och Europa. Det är också där man konkurrerar med Maersk. Övriga trader har Maersk mycket liten konkurens av Hamburg Süd.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code