spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Klart med muddring till Hamburg

Förr lade man ju infrastruktur nära städer. Man ville ha människor, gods och varor skulle vara nära staden.

Vissa städer ligger inte vid kusten. Utan längs en flod, en bit in. Hamburg är en sådan stad. Hamburg ligger längs floden Elbe, och i takt med att fartygen blivit större har Hamburg haft svårt att ta in de största fartygen.

Man har därför ansett sig tvungna att muddra för att inte tappa marknad till tex Cuxhaven som ligger vid Elbes mynning eller andra hamnar som Rotterdam (där nya hamnterminaler ligger längre ut, innan man kommer in i stadskärnan). Som så ofta när det gäller större projekt har muddringen överklagats till högsta instans, där det i veckan blev klart att muddrigsförslaget vinner och muddring kan börja.

Karta över Hamburgs hamn

Mer om muddringen

Kanske skall detta också ses i ljuset av att Göteborgs Hamn önskar muddra farleden in till i första hand containerterminalen, Skandiahamne, eller APM Terminals, som det heter idag

Remisstiden går snart ut för Göteborgs Hamns begäran om muddring. Vi har ju tidigare talat om Göteborgs containerterminal och dess ställning nationellt. En muddring behöver förstås i sig inte vara av ondo, men frågan är om det är vettigt att koncentrera allt till en enda hamn, med alla de problem det kan innebära. Vi har ju sett hur arbetsmarknadskonflikter kan störa tillgången till gods för import och fartyg för export av gods.

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code