spedi_se_annons
Blogg

Klara dig själv i en vecka

Igår lämnade försvarsberedningen en delrapport till försvarsministern där man bland annat går igenom vilka hot som Sverige står inför.

Flera medier har rapporterat om att de vill att vi som privatpersoner skall ha mat och utrustning för att klara oss i en vecka. Vi som jobbar med transporter och vet vilken förbannelse begreppet Just in Time är. Hur det har gjort våra arbeten till magsårsgeneratorer av stora mått. Säljavdelningen har ju sålt in att en sjö- eller flygtransport är en färdig ”produkt” som är garanterat effektiv och aldrig försenad. Man behöver inte vara Postnord för att misslyckas att hålla sådana löften. Det räcker ofta med att någon nyser längs kedjan och en container blir rullad i Singapore eller missar en feeder i Hamburg för att du skall ha en mottagare i luren som kräver att något görs åt saken. Det finns inte ett smack du kan göra åt det.

Tänkt dig att dessa företag skulle ha lager för en hel vecka! En sådan dröm!

Det behövs inte krig och elände för att det skall bli stora problem heller. Det räcker med att deen största containerterminalen lockoutar sin personal och sedan går från tre skift till två för att det skall bli svårt att upprätthålla servicen. Då kanske det är dags för oss alla att fylla skafferiet med skorpor?

GöteborgPosten beskriver även Göteborgs hamn som ett tänkbart mål för Putin (numera säger man inte främmande makt, utan det går tydligen bra att namnge den). Man behöver väl inte vara särskilt smart för att förstå att våra största hamnar är tacksamma mål. Vi målar ju dessutom in oss i ett hörn när vi satsar allt på ett kort – Göteborg. Det visade ju konflikten om inte annat. Det var stora problem att ta emot de mängder som behövdes för de andra, mindre hamnarna. Många hamnar som tidigare saknade containtervana fick dessutom pröva lyckan.

Kanske borde regeringen ta ett helhetsgrepp, och av rent försvarsmässiga anledningar, se till att det finns åtminstone ytterligare ett par, tre välgoda alternativ till Göteborgs containerhamn? Vad gäller olja och bränslen, finns det ett par alternativ redan. Men i för container blir det inte så enkelt. Istället för att lägga pengar på muddringar av farleden till Göteborg, kanske vi skall satsa på Helsingborg, Norrköping och Gävle? Kanske ytterligare någon hamn på västkusten? Halmstad eller Varberg kanske? Båda har ju mindre hantering av contianers idag, men borde kunna hantera mera.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code