spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Kan COSCO-CS köpa OOCL? Och vad sker med Evergreen?

I containervärlden spekuleras det ju alltid vilt. Men ofta finns det lite substans i bakgrunden

Er fraktslusk har tidigare funderat kring OOCL. En del har menat att deras ekonomi är god och att de kanske själva vill köpa upp något av de andra rederierna. Men andra (elaka?) tungor pratar om att de istället kan bli köpta av COSCO.

Med de kommande sammanslagningarna kommer topp fem-rederierna att ha en marknadsandel om hela 60% mot 49% för ett och ett halvt år sedan.

Vilka har vi då kvar som oberoende? En del har funderat på hur det är med Evergreen, eller EMC? Globalt sett är det relativt stora. Lite beroende på hur man räknar, så hamnar de runt femte plats räknat till kapacitet. Dvs, de hamnar direkt efter Maersk (1), MSC (2), CMA-CGM (3) och COSCO-CS (4). De kan möjligen ramla ner ett steg efter Hapag Lloyds köp av UASC.

Men utan tvekan är Evergreen en av de störra aktörerna globalt sett. I Sverige är de inte så stora och har helt hamnat i skymundan. Vilket är lite underligt, med tanke på deras globala status. Vi sluskar hoppas förstås att ”de gröna” håller sig utanför och kvarstår som en av de få oberoende ett tag till!

 

Blev du hjälpt av detta inlägg?