spedi_se_annons
Blogg

Jag är störst, alltså är jag bäst!

Den som är fotointresserad kanske minns när den digitala fotografin var ganska ny och utvecklades snabbt. Ett tag var det bara antalet megapixlar som gällde. Man pratade om ett megapixel-race. Det sade i sig inget om bildkvalite eller så, men det blev ett försäljningsargument: Produkt A har fler megapixlar än produkt B.

Det är förstås en massa saker som gör att rederier beställer nya och större fartyg. En orsak kan vara att marknade kräver mer kapacitet. Det är ju en ganska bra anledning. Befintlig kapacitet kanske behöver skrotas för att den är omodern eller så har behovet av kapacitet ökat.

Men det kan också vara så att beställaren har gott om pengar och vill investera.

Eller så kan det vara så att tillverkningskostnaden är låg, då producenten (varvet) har överkapacitet och säljer till ett lägre pris än annars.

Rederierna har länge räknat med att tillväxten skall vara stor. De räknar med att främst asiatiska tillverkare skall sälja mer gods till framförallt Europa.

När man under 1990-talet pratade om post-panamax-fartyg, så var det inte bara panama-kanalen som var för liten. Många av de stora hamnarna krävde både muddringar och kranar med bättre räckvidd för att nå över hela fartyget. I Göteborg så muddrade man farleden och beställde nya kranar för att Maersk, då största fartyg, skulle kunna hanteras. De gick på Göteborg sedan tidigare, men man fick pumpa ur barlastvatten för att inte gå på grund i farleden och yttersta raden conatiners kunde inte lossas i Göteborg, varför man fick planera efter det. Detta är nu löst och vi kan numera hantera de största fartygen idag.

Sedan dess har containerfarygen bara blivit större. Största fartyget som idag finns i drift är MOL Triumph, som skall kunna lasta mer än tre gånger så mycket som de första post panamax-båtarna.

Det finns förstås massor med begränsningar med sådana storlekar på farygen!

Ett av problemen är att det är ganka få hamnar som kan ta emot dem. De hamnar som fungerar finns i Asien och i Europa. Någon i Nordamerika (under 2016 hade man några av de första anlöpen med riktigt stora fartyg) och nordeuropa. Men stora delar av resten av världen kan inte ta emot fartyg i den här storleken. Och även om man bygger ut med farleder och kranar så krävs det ju ett bakland som kan hantera antalet containers. Att lossa några tusen containers under ett dygn kostar på: De skall få plats på terminalen, de skall förtullas och de skall hinna levereras innan det blir hyror etc.

Likadant med exportlasten förstås. Det krävs många bilar, containerchassin och kanske framförallt kunder som har gods!

En del hamnar har byggts ut på andra håll i världen, för att kunna ta emot förra generations stora fartyg. Mycket för att dessa blivit väldigt billiga att hyra, då rederierna vill använda de största fartygen i den ”fina” asien-europa-trafiken.

Men vad händer med marknaden när du kör fartyg med mer kapacitet än vad linjen egentligen har gods för? Jo, priserna faller även här. Så istället för att bara ha dålig intjäning på en trad, börjar man nu få dåligt med inkomster från flera linjer.

Detta är den marknad MOL Triumph kommer in i.

Pressrelease från MOL

Fler bilder, data samt var MOL Triumph befinner sig just nu

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar