spedi_se_annons
Intervju

Superstruktören David Stiernholm

I en tid av ständig uppkoppling. Sociala medier, pushnotiser, todolistor, kalendrar och mail – är det lätt att man blir överrumplad av alla måsten. Lösningen på problemet stavas: struktur. Men hur kommer man dit? Vilka verktyg finns det?

Spedi.se har pratat lite med David Stiernholm, en selfmade struktör och föreläsare som byggt hela sin verksamhet kring frågeställningen: Hur får jag mer gjort?

Om David Stiernholm

  • 46 år
  • Hustru och två barn
  • Född i Ytterby (Bohuslän)
  • Longboardåkare/ Hobby-elektriker
  • Föreläsare/Författare

 

Hur började allting?

Allt började med att jag själv behövde få bättre struktur, då jag hade ett arbete som var mångfacetterat. Detta var för 18-19 år sedan och jag arbetade då i en stor nordisk grossistkoncern och var dels controller och chef för en försäljningsavdelning, dels projektledare på IT-avdelningen. Jag reste till fyra orter fyra dagar i veckan och drev flera projekt samtidigt. Jag sökte efter, fann och utvecklade verktyg och metoder som gjorde stor skillnad för mig. Jag byggde till exempel mitt första att göra-listverktyg i en Accessdatabas 1998, vilket hjälpte mig hålla koll på allt jag hade att göra. Jag stressade mindre, tänkte mindre på jobbet när jag var ledig och kände att jag hade mycket bättre koll – en skön magkänsla, helt enkelt.

Allteftersom åren gick märkte jag hur mitt arbetssätt spred sig till mina kollegor (utan att jag hade någon ambition att sprida det), så trots att en och annan häcklade mig för att jag alltid hade ett tomt skrivbord, skaffade sig också de bättre struktur, vilket starkt påverkade hur effektiva vi kunde vara i ledningsgruppens arbete.

Kring 2004 startade jag min egen verksamhet i vilken jag dels höll strategiworkshops för ledningsgrupper och styrelser, dels frilansade som musiker på oboe, nyckelharpa, saxofon och folkloristiska flöjter. Ganska snart upptäckte jag att det inte bara var jag som behövde ha en god struktur för att fungera i en intensiv tillvaro, utan det var också många av mina kunder. Så, 2007 testade jag om det fanns någon efterfrågan på kurser och föreläsningar om struktur. Det fanns det och sedan dess är detta vad jag ägnat mig åt.

 

Böckerna och framtiden

Min första bok ”Klart! – Bli superstrukturerad på 31 dagar” publicerades 2012, för ett och ett halvt år sedan kom min andra, ”Målmedveten – prioritera rätt och säg nej med gott samvete” och för ett par veckor sedan publicerades i Storbritannien den engelska översättningen av min första bok, med titeln ”Super Structured: How to overcome chaos and win back time”.   I slutet av mars publiceras den i USA.  Jag är också precis i början av arbetet på min nästa bok. Fler böcker blir det, således.

 

Händer det att även du har oordning?

Ja, såklart händer det. Det kan till exempel vara när min arbetssituation ändras på något sätt. Rätt som det är reser jag mer än jag brukar, eller är mer i Göteborg än vanligt. Plötsligt får jag väldigt många fler mail än normalt, eller behöver jag till ett uppdrag ta fram ett nytt föreläsningsinnehåll, vilket tar väldigt mycket tid. Då är det lätt att jag kommer efter, men eftersom jag har en stabil struktur att falla tillbaka på, får det sällan några allvarliga konsekvenser. Jag kan bli frustrerad över att jag inte riktigt hinner det jag önskar, men väldigt fort får jag grepp om situationen igen.

Dessa ”halka ur”-tillfällen är också värdefulla typsituationer att arbeta fram en förfinad struktur ur.

 

David listar – 3 tips för att skapa bättre struktur redan idag

Samla alla noteringar om det du har att göra på så få olika ställen som möjligt – helst ett enda, en enda lista. Använd inte mailboxen som din att göra-lista, utan gör uppgifter av de mail du inte hanterar direkt. Skriv klockslagsberoende saker i kalendern och andra saker på att göra-listan.

Ta bort alla påminnelser och pushnotiser som inte gör att du vill byta aktivitet direkt när de kommer. Behåll bara påminnelser som gör att du vill släppa det du håller på med när de kommer och göra det de handlar om istället.

Gör tydligt för dig själv vad som är kriteriet för att något är viktigt, så att du inte är hänvisad till att bara prioritera efter brådska. Handlar det om jobbet, är det viktigt som bidrar till de mål du ansvarar för. Låt inte din magkänsla, ambition, goda vilja eller ditt dåliga samvete avgöra att något är viktigt, för då blir lätt allt viktigt och du får för mycket att göra.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code