spedi_se_annons
Intervju

Entreprenören och shippingveteranen – Johan Ehn

I en tid av nedläggningar och sammanslagningar kan det vara lätt att ta till tanktesättet ”det var bättre förr”. Men hur var det egentligen förr? Spedi.se har haft ynnesten att prata lite med Johan Ehn, delägare och VD på Georg Hansen. 

 

5 snabba om Johan

  • Född 1969 i Sätila (Men ser sig själv numera som 70% Göteborgare)
  • Fotbolls- och baskettränare för sonen och dottern
  • Sommarstugeägare
  • 100% Gaisare
  • Entreprenör

 

Sälj och Entreprenörskap – hur började allting?

– Jag har genom åren jobbat med de flesta uppgifter hos en agent. Min  säljerfarenhet började nog på riktigt när jag knackade dörr som dammsugarförsäljare. Förutom att ha varit säljansvarig i vår bransch har jag även varit försäljningschef på ett av Hogias bolag.

Jag vill idag inte kategorisera ”sälj” som ett speciellt jobb. Jag anser att alla på ett bolag är säljare på ett eller annat sätt. I många fall kan de som jobbar med customer service eller support vara, ur ett säljperspektiv, minst lika viktiga som hen ute på fältet. Det är viktigt att alla förstår vikten av att ”dra åt samma håll” och att det är allas ansvar. Men det som en säljare ofta får göra är att träffa olika typer av kunder och branscher, och det är nog en av de delar som är mest intressanta.

Jag hamnade i shippingbranschen av en slump och på grund av goda vänner. Jag hade nog siktet inställt på att bli något inom IT och hade ett kanonjobb på gång som IT säljare. Men av någon helt oförklarlig anledning valde jag istället att hoppa på ett trainee jobb som skeppsmäklare. Min första kontakt med Georg Hansen var i början på 90-talet då de sökte en medarbetare på importen för ett föräldravikariat. Jag gick upp till kontoret och knackade på…

 

Georg Hansen AB

– Georg Hansen Shipping grundades en gång i tiden i Danmark. Det ingick senare i Melship under dess storhetstid. Inom Melship hade man då både Evergreen och Hanjin, och de  tyckte att det blev för mycket konkurrens. Då erbjöds Torbjörn Trulsson (tidigare delägare) att köpa loss Georg Hansen Shipping ifrån Melship.

Georg Hansen har haft fantastiska medarbetare genom åren. Med mycket tur och en gnutta skicklighet lyckades vi skapa en kultur som var väldigt positiv och stark. Det engagemang som alla lade ner i bolaget, ägarna inkluderade, var det som skapade vår framgång.

Jag vill inte lyfta ut någon särskild medarbetare men måste ändå säga att den lojalitet och arbetsmoral som de sista medarbetarna som var kvar på Georg Hansen uppvisade, var enorm. Trots att alla var uppsagda så jobbade alla stenhårt för att lösa situationen, in i det sista.

När det var som allra bäst

-Måndagar var alltid bäst! Kul att komma till jobbet. Faktiskt sant, men till och med under perioden efter sista finanskrisen och under 2010 var det väldigt positivt. Då hade Hanjin stora planer och var på väg att anlöpa Göteborg.

Början på slutet, vad berodde det på?

– Det berodde givetvis på Hanjins ekonomiska situation men den avgörande orsaken var ju ett korrupt system i Korea där den nu avsatta presidenten och hennes rådgivare var de som satte stopp för Hanjin. Hanjin vägrade betala in pengar till deras bolag och då stoppade de bankernas stöd till Hanjin.

Hur ser verksamheten ut idag?

– Georg Hansen Shipping AB finns kvar och vi försöker hitta nya samarbetspartners och har några som gärna vill jobba med oss. Vi försöker även hitta lite ”nya” marknader tex Iran.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Vi tar en dag i taget fortfarande och måste först landa innan vi tar nästa steg.

 

Vad är den största skillnaden mellan nu och förr?

– Den största skillnaden idag är bolagsstrukturen. För några år sedan fanns mycket fler små- och medelstora bolag.
Både inom spedition och shipping. Kunskapsbredden och förståelsen för hur saker fungerar är på väg att försvinna. De som kommer in i branschen idag är på många sätt betydligt mer utbildade men får inte möjligheten att förstå helheten som många fick förr, främst i små bolag men även vissa större. Det är även ett behov av en annan typ av kunskap idag hos många företag, en kunskap som blir mer generell och inte branschspecifik, tex inom IT.

Det är också först nu vi börjar kunna hantera och se effekterna av den IT utveckling som skett de sista 15 – 20 åren. Här kommer vi precis som alla andra att påverkas av fortsatt teknikutveckling.

Tempot har skruvats upp rejält. Förr fanns alltid tid till något extra. Så är det inte idag då alla har större krav på sig. En annan stor skillnad är att förr var det enbart ”gubbar i kostym” , så är det som tur är inte längre.

 

Hur tror du att branschen ser ut om 10 år?

– Tio år kan ibland gå väldigt fort. Vissa saker kan påverkas och vissa är svårare att förändra. Fartyg som beställs idag borde ha en livslängd på åtminstone 20 år vilket ändå är förhållandevis kort jämfört med ett par år sedan. Men ser man på shippingbranschen så följer den trender som sker och skett i andra branscher. Det kommer att vara en fortsatt konsolidering med färre och större aktörer. Hur många är dock omöjligt att säga. En del rederier har för vissa nationer en väldigt strategisk betydelse. Så det som kommer att påverka är nog konsumtionsmönster och teknikutveckling. Fler automatiserade terminaler, självkörande lastbilar kanske även självkörande fartyg börjar testas. Förhoppningsvis har man en mer balanserad situation på tillgång och efterfrågan än idag.

 

Hur tror du att den framtida konstellationen av allianserna kommer se ut?

– Mycket intressant fråga men jag tror inte man kan ta någon för givet. Nu börjar de ju likna grupperingar som man förutspådde för ett par år sedan. Vi får väl se om det håller och fungerar. Några rederier har ju även uttalat sig att man skall växa främst genom förvärv. Så det borde borga för färre aktörer. Några fler ifrån topp 10 segmentet riskerar nog att försvinna.

 

Läs även ”Om 10 år har du inget jobb kvar”

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code