spedi_se_annons
Blogg Intervju

Intervju med Lena Göthberg

Shippingpodcast_lena_gothberg_official

Vi har haft ynnesten att prata lite med Lena Göthberg – årets sjöfartsprofil 2016. Enligt vår, och många andras mening, en av de viktigaste och mest inflytelserika personerna inom transportbranschen. Läs om hennes resa ifrån juridikstudierna i Lund, via jobbet på Sjöfartens Analys-Institut, till att komma att skapa en av de största podcasterna inom ämnet shipping (med hittills 75 000 nedladdningar). En strateg med en känsla för den digitala utvecklingen.

 

Om Lena | 58, född i Lidköping, uppvuxen i Göteborg

På fritiden | Umgås med vänner, spelar golf

Hem| Olivedalsgatan, Göteborg

Familj | Ensamstående

Utbildning | Juridik, Lunds Universitet

Viktigast på agendan just nu | Jobbar på ett koncept för online utbildning/coaching för digital kommunikation, inklusive podcasting, för den maritima näringen.

En dold talang | Match making – jag har 4 par och 9 barn på mitt ”samvete”.

 

Vi tar det ifrån början – hur hamnade du där du är idag?

Jag har läst juridik, med inriktning på ersättningsrätt och skadestånd och sommarjobbade på ett försäkringsbolag där jag i fem år arbetade som skadereglerare. År 1990 blev det tillåtet med försäkringsmäklare i Sverige, en bekant till mig startade ett försäkringsmäkleri för sjöförsäkringar och frågade om jag ville byta över till den marina världen. Det gjorde jag, vilket resulterade i  en fantastisk resa under hela 90-talet, jag lärde mig massor och skapade ett internationellt nätverk.

Efter tio år blev jag tillfrågad om jag ville vara med och starta om det som tidigare hette Trygg-Hansa Marin, men som nu var del av RSA och skulle ingå i en nordisk ledningsgrupp och heta Codan Marine. Jättekul och spännande arbete att vara försäkringsgivare och att värdera risker på ett helt annat sätt än man gör som försäkringsmäklare.

Efter nio år i en nordisk ledningsgrupp (Danmark, Sverige, Norge, Finland), och med en fantastisk personal på kontoret, stod det klart att jag och den tredje danska chefen inte delade samma uppfattning om hur verksamheten skulle bedrivas. Så jag fick gå.

Min tanke att ta ett sabbatsår höll inte längre än över sommaren

Jag blev tillfrågad att ta över Sjöfartens Analys Institut, SAI, som var en ekonomisk förening som tillhandahöll omvärldsbevakning för sjöburna transporter, dvs input till affärsstrategier för företag i den maritima näringen.

SAI hade startat 1993, analyserna stod analytikerna för, som generalsekreterare hade jag hand om medlemmarna och att, i början av januari varje år, arrangera ett Executive Meeting. Vår uppgift och vårt mål var att entuisasmera deltagarna genom att bjuda in intressanta talare.

Då SAI egentligen inte hade någon direkt budget för marknadsföring och PR, trots att jag rekryterades för att bygga på varumärket, började jag intressera mig för digital kommunikation. Det ”kostade inget” förutom den tid jag la ner.

Styrelsen i Sjöfartens Analys Institut, beslutsfattare i sjöfartsnäringen, beslutade att lägga ner verksamheten 2014, insikten om att ”business intelligence” hämtas in på ett annat sätt än tidigare och att det svenska sjöfartsklustret har krympt till nästan ingenting, låg bakom beslutet.

Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram kvinnor när man arbetar i en mansdominerad värld

Sedan år 2000 har jag varit med i WISTA (Women’s International Shipping and Trading Association), jag var också ordförande i den svenska avdelningen 2004-2008, eftersom jag tycker att det är viktigt att lyfta fram kvinnor när man arbetar i en mansdominerad värld. Nätverket som jag har fått via WISTA International är helt obetalbart, jag känner väldigt många människor.

Man har lite olika uppdrag som tillsammans utgör den mängd av tid som man vill arbeta

Jag startade mitt företag GIGS by Lena G under tiden i SAI, jag hade läst om begreppet ”gig economics”, att man har lite olika uppdrag som tillsammans utgör den mängd av tid som man vill arbeta, så jag tyckte att det var ett passande namn. Jag har lite olika ”gigs”, fram tills nu har det mest varit inom sjöfarten, men jag har ju ett stort intresse för innovation och digitaliseringen, den paradigm vi alla genomgår just nu, så den typen av uppdrag tackar jag också ja till. Jag inser ju att det som händer på land kommer ju också, förr eller senare, även att hända i sjöfarten.

Jag insåg ganska tidigt att sjöfarten är perfekt för ”story-telling. I dag har jag släppt 59 avsnitt och haft mer än 75,000 nedladdningar”

Historien bakom The Shipping Podcast

Vi har en tendens att prata med varandra om sjöfart, men sällan eller aldrig med någon utanför våra egna led. Sedan klagar vi på att ingen vet något om oss, vi har svårt att nå politiker med frågor och att vi måste entusiasmera de yngre med vilken spännande bransch sjöfarten är att arbeta i.

Jag insåg ganska tidigt att sjöfarten är perfekt för ”story-telling”, vi har så mycket att berätta. Men när vi ska berätta så blir det ofta om fartyget, kranen, hamnen eller den nya motormodellen, ingen talar om människorna i sjöfarten.

Detta var utgångspunkten; välj en digital kanal, öppna upp med hjälp av människorna i näringen och se till att fler får veta mer om sjöfart. Jag tror jag pratade om denna geniala idé i ett helt år innan någon frågade mig om jag skulle göra det eller bara prata om det, så under sommaren 2015 bestämde jag mig för att lära mig från grunden. Jag hittade ”Podcasting School for Women” och anmälde mig. 8 veckor senare hade jag lärt mig det mesta man behöver veta för att starta en podcast, hur man distribuerar den och vad som krävs.

Tipset var att ha några stycken intervjuer när man startade, så att man kunde attrahera olika typer av lyssnare. Min första intervju gjorde jag med kaptenen ombord på Maersk McKinney Moller, då världens största containerfartyg. Då hade jag inte ens någon egen utrustning, utan den hade jag lånat.

Min andra intervju gjorde jag med Jonathan Wichmann, mannen som satte upp alla digitala kanaler för Maersk Line med sån stor succé. Han tyckte att det var spännande med podcasting, troligen den enda kanalen han inte testat, så han var väldigt tillmötesgående. Carl-Johan Hagman, vd Stena Line, på den tiden, ville genast ställa upp på en intervju när man hörde talas om mina idéer och nummer 4 blev Tina Saltvedt, makro analytiker på Nordea i Oslo, en kvinna jag träffat genom WISTA.

Jag släppte dessa 4 avsnitt den 31 juli, 2015 och tänkte väl att det skulle bli lite spännande att se om någon ville lyssna. Aldrig kunde jag tänka mig att det skulle bli en sån framgång! I dag har jag släppt 59 avsnitt och haft mer än 75,000 nedladdningar. Helt otroligt, det är ca 5,000 nedladdningar per månad och jag släpper ett nytt avsnitt varannan fredag.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Ja, det är väldigt olika och beroende på vilka uppdrag jag arbetar med. Jag har mycket videomöten, varje onsdag har jag en Master Mind Class, med 3 podcast väninnor som jag träffat genom mitt arbete med Shipping Podcast. Vi träffas en timma och pratar om vad vi lärt oss sedan sist, vad vi haft framgång med och vad vi har framför oss tills vi ses nästa gång.

Flygledartorn för sjöfarten, där testar man nu hur man ska kunna ge kaptenen ombord beslutsunderlag för bästa väg till nästa anhalt

Hur tror du att branschen kommer se ut om 10 år?

Att sia om framtiden är inte lätt, helst inte när vi befinner oss mitt i en paradigm. Ingenting kommer att se likadant ut om 10 år, det är väl det enda man kan säga. Jag har just släppt ett avsnitt om 3D printing, det kommer att förändra mycket. Jag har en intervju i pipeline om blockchain, där är en annan ”game-changer” som kommer att helt och hållet förändra hela det ålderdomliga systemet med ”Bill of Lading” etc. Just nu talas det mycket om autonomous ships, precis som självkörande bilar, testar man om detta kan fungera. Det är inte detsamma som förarlösa fartyg, det är mer automatiserade fartyg, precis som på land blir det mer robotar som utför det arbete som är enformigt, hårt och tråkigt. Batteridrivna fartyg, det står högt på agendan just nu, så snart som storleken på batterierna blir mindre.

”Flygledartorn” för sjöfarten, där testar man nu hur man ska kunna ge kaptenen ombord beslutsunderlag för bästa väg till nästa anhalt. Det bygger på att fartygen är uppkopplade och att man har bestämt vilken information man kan dela med sin logistikkedja. Och svenska Sjöfartsverket leder hela ”Sea Traffic Management”, STM projektet. Sverige är verkligen i förarsätet när det gäller många av de nya sakerna vi ser utvecklas i sjöfartsnäringen. När det gäller miljön så har ”Zero Vision Tool”, också ett EU finansierat projekt lyckats med att göra ett trippel helix projekt som främst riktar in sig på framtidens fartyg och bränsle. Där har både VIKING GRACE:s LNG drift och Stenas metanolsatsning startat.

Samtidigt som alla dessa tekniska utvecklingar pågår, digitaliseringen har påbörjats, så har vi en enorm generationsväxling i sjöfartsnäringen. Här behövs verkligen varumärket för hela industrin vässas, vi har en liten uppförsbacke när det gäller att marknadsföra alla spännande och utmanande arbeten som kommer att finnas i den maritima näringen i framtiden!

 

Kommentera