spedi_se_annons
Intervju Nyheter

Intervju med grabbarna bakom Fartygspodden

Vad får man om man placerar två ambitiösa och passionerade personer, med samma specialintresse, framför varsin mikrofon? Jo man får en härlig, lättsam och informativ podcast om Sjöfart.

Jag har haft nöjet att prata lite med Patrik Lejnell och Christopher Kullenberg, grabbarna bakom Fartygspodden. De kommer båda från olika bakgrunder och utbildningar men förenas vid sitt gemensamma intresse.

 

Namn Patrik Lejnell & Christopher Kullenberg Rothvall

Ålder: Patrik 35 år & Christopher 34 år.

Bakgrund/utbildning:

Patrik: Gymnasieutbildning inom media och kommunikation. Har även pluggat foto på Folkuniversitetet.
Christopher: Journalistutbildning på JMG vid Göteborgs universitet och dessförinnan ettårig utbildning inom samhällskunskap.

Jag hade turen att växa upp med en sommarstuga i skärgården vilket gjorde att jag såg Finlandsfärjorna – Patrik

Sjöfart blev ett stort intresse för mig eftersom min farfar var sjökapten – Christopher

Intresset för sjöfart, varifrån kom det?

Patrik: Intresset för sjöfart började redan i barnsben. Jag hade turen att växa upp med en sommarstuga i skärgården vilket gjorde att jag såg Finlandsfärjorna, på vilka jag som elvaåring åkte mina första turer på Diana II och Rosella som båda ägdes av Viking Line. Sedan dess har intresset bara växt än mer. I tonåren fick jag min första kamera och det första jag började fotografera var självklart fartyg. Plötsligt hade jag foton att titta på under de mörka vinterdagarna när man saknade allt som mest. Fotointresset växte sig starkare under tonåren. Jag har alltid gillat att vara kreativ, allt ifrån att teckna till att fota och det var detta intresse som förde mig in på en media-utbildning på gymnasiet med inriktning foto. Förutom sjöfarten och fotografin har jag även ett nördigt intresse för flyg samt att jag tycker väldigt mycket om musik.

Christopher: Sjöfart blev ett stort intresse för mig eftersom min farfar var sjökapten och bland annat körde Englandsbåten från Göteborg. Min pappa fick därmed ett stort sjöfartsintresse som jag sedan ärvde. Som liten bläddrade jag ofta i hans tjocka pärmar med fartygsvykort. Sedan har jag själv utvecklat ett stort intresse för fotografering och då har det blivit naturligt att kombinera dem båda. Jag brukar beskriva mig själv lite som en fågelskådare, fast av fartyg. Jag försöker se och fotografera så många olika som möjligt, ju mer ovanliga fartyg, desto roligare. En annan dimension av intresset är att alla fartyg bär på en historia, en del är mer spännande än andra att grotta ner sig i.

 

För min del är nog att hitta mig själv lite – Patrik

Att få ihop livspusslet med tre barn, heltidsjobb och en podd – Christopher

Viktigast på agendan just nu

Patrik: För min del är nog att hitta mig själv lite. Kanske är det en 35-års kris? Nej men annars brinner jag mycket för just fotodelen. Vill utvecklas inom fotobiten. Och jobba vidare med podden. Hade på ett sätt varit ashäftigt med en sponsrad resa där man skulle kunna göra reportage. Men även att ta lyfta fram kvinnorna till sjöss. En grupp som ofta glöms i sjöfartssammanhang.

Christopher: Att få ihop livspusslet med tre barn, heltidsjobb och en podd. Man vill ju kunna lägga mycket mer tid på podden än vad som finns. Idéerna om vad vi kan göra är sällan problemet, det är tyvärr tiden.

 

Hur startade allting?

Patrik: Jag tror både jag och Christopher hade tänkt på det en stund innan vi tog upp det. Jag minns att jag tog upp det i januari, februari förra året, för precis ett år sedan. Jag minns att Christopher brast glatt ut något i stil med att ”Wow vad häftigt jag har tänkt exakt samma sak”
Christopher:
Eftersom jag alltid älskat radio som format har jag länge velat starta en podd men inte riktigt kommit till skott förrän nu. Det är fruktansvärt roligt och man vill hela tiden lära sig mer och därmed utveckla sig både rent tekniskt och hur vi låter.

 

Vad jobbar ni med?

Patrik Jag jobbar som montör på Flir Systems AB, som utvecklar värmekameror och är världsledande inom termografi. Men har även hållit på med skeppning, ut mot kund. Det är ganska långt ifrån det jag utbildade mig som. Men jag gled in lite på ett bananskal. Jag tycker verkligen om jobbet och kollegorna. Men samtidigt är man lite i fundersam. Man har ändå det kreativa i ådrorna, tex foto och intresset för sjöfart. Det hade varit kul att prova något nytt som kanske är mer baserat på ens stora intressen. Där är jag lite nu.

Christopher: Arbetar som reporter inom OTV, Ortstidningar i Väst AB med att bedriva sportbevakning åt Mölndals-Posten, Kungälvs-Posten och Lokaltidningen STO (Stenungsund, Tjörn och Orust). Frilansar även en hel del.

 

Vi trodde aldrig att vi skulle ändå få den publiken vi har i dag – Patrik

För mig är det en perfekt kanal att kunna vidareutveckla mitt stora intresse för sjöfarten – Christopher

Vilka är era drömmar och mål med podden?

Patrik: Min dröm med podden är delvis besannad. Vi har nått några fantastiska milstolpar med mängden följare och prenumeranter. Vi trodde aldrig att vi skulle ändå få den publiken vi har i dag då det sjöfart, fartyg kan vara ett lite nördigt område. Speciellt på vår nivå. Men drömmen är att fortsätta som nu och leverera allt bättre innehåll. Men ändå hålla det ganska enkelt så alla förstår. Sedan hoppas man självklart att någon som lyssnar utifrån också kan bli intresserade av sjöfart, kryssningar, jobba till sjöss. Att vi bidragit till det. Som det är nu är det skönt att få driva podden. Men om man en dag skulle kunna leva på det hade ju aldrig varit fel. Det kanske är svårt att uppnå med vår nisch. Men det hade varit fett med sponsor ifrån tex ett stort bolag.

Christopher: För mig är det en perfekt kanal att kunna vidareutveckla mitt stora intresse för sjöfarten. Det är en anledning att ta sig tiden att läsa på om ett rederi, ett ämne, ett fartyg eller vad det nu än är. Det är också en bra anledning att helt enkelt ta kontakt med människor som arbetar inom sjöfarten och i den mån tid finns, göra studiebesök både på fartyg och rederier. Målet blir helt enkelt att få tid till att göra rena reportageresor för poddens räkning.

 

Hur tror ni att shipping-branschen kommer att se ut om 10 år?

Patrik: Då jag mest är inne på färjor och kryssningsfartyg gillar jag att allt fler rederier väljer LNG (Flytande naturgas) som drivmedel. Till och med de stora gigantiska kryssningsfartygen kommer snart med sitt första fartyg drivet med LNG. Men även eldrivna fartyg börjar se ljuset. Det blir betydligt bättre för miljön och man slösar mindre bränsle och spar på så sätt även pengar. Kan ju inte bli bättre. Jag tror vi kommer se betydligt mer av denna teknik och liknande framöver. Rederierna vet att passagerarna blir mer och mer miljömedvetna. I dag säljer inte bara lovord om stora fartyg utan man vill gärna kunna skryta att de är miljösmarta. 

Christopher: Jag tror på allvar att de gamla fossila bränslena kommer att bli ersatta av både LNG och eldrivna varianter, även om jag också tror att fossila bränslen, om än i mindre utsträckning, kommer att finnas kvar om 10 år. Jag tror i alla fall att vi har passerat den dagen då det sista fartyget som går på fossila bränslen blivit byggt, i alla fall av rederier i västvärlden.  Sedan tror jag att hela segmentet kommer att fortsätta växa, både med fraktvolymer och passagerarvolymer inom kryssningsindustrin. Dessutom tror jag att vi på allvar börjat se experiment med förarlösa fartyg.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code