spedi_se_annons
Blogg

Ingvar Bergman: ”Det är ’bullshit’ att skylla på congestion”

ingvar_begman |  F.d. skeppsmäklare och linjeagent. Började i branschen på träskutornas tid 1958 efter examen vid sjöfartsmerkantil linje i Helsingborg och har varit med om hela den fantastiska utvecklingen och har bland annat varit delaktig i att sätta upp Maersks organisation i Sverige på 1980-talet. Jag skriver om shipping i allmänhet och om linjefarten i synnerhet, där jag – ofta kritiskt – följer händelserna i den volatila Fjärran Östern-farten.

 

Konflikt- och cyberproblemen

Snackisarna den senaste tiden har handlat  om  APM-konflikten i Göteborg samt cyberattacken mot Maersk Line.   För de som inte vill skeppa Maersk – för sådana finns faktiskt(!) – hoppas jag att det är ’business as usual, dvs last bokad och destinerad till ’uthamnarna’ Helsingborg, Malmö, Stockholm, Gävle och som inte skeppats med Maersk-kontrollerade containers, drabbas varken av förseningar på grund av konflikten eller cyberproblemen och levereras utan dröjsmål.

Det är ’bullshit’ att skylla på congestion

Det finns många små importörer och många med små ekonomiska förutsättningar som berörs och det är att beklaga.  Men de som inte skeppar Maersk och har t ex helsingborgs-B/L,  bör inte drabbas av förseningar till följd av ovanstående, men jag har en känsla att även den kategorin importörer orättfärdigt råkar ut för stora förseningar och detta vill jag varna för. Förstår terminalhavaren tillvägagångssättet och håller respektive linjeagent berörda parter väl informerade om vilken last som väntas och skall prioriteras är det gott och väl, men är så ej fallet, så anser jag att importören ifråga skall kontakta sin speditör och be denne utkräva ansvar av terminalen och/ eller linjeagenten för förseningarna.  Det är ’bullshit’ att t ex skylla på congestion eller att godset står i omlastningshamnen och väntar på en upplösning – det går att hålla isär godset och se till att det flyter om alla är rätt informerade  – och Maersk Line’s dominans får inte styra här.

 

Hur har konflikten påverkat ert arbete? Kommentera gärna i fältet nedan (Du kan kommentera helt anonymt).

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code