spedi_se_annons
Kunskap

Importguiden Del 5 – Hitta din tjänsteleverantör

Tidigare delar i denna serie

Del 1 – Research

Del 2 – Hitta din leverantör

Del 3 – Leveransvillkor

Del 4 – Att förstå processen

 

Det har blivit dags att försöka knyta ihop säcken. Du har läst igenom alla delar i denna artikelserie, och har nu en bättre koll på hur saker och ting fungerar. Det har således blivit dags att försöka hitta er transportleverantör.

 

Varför behöver jag en transportleverantör?

Självklart kan ni som importör sköta processen helt själva. Boka frakt med ett rederi eller ett flygbolag. Skillnaden mellan att göra det själv eller att köpa frakten genom en leverantör är att de oftast kan erbjuda ett lägre pris. Även med deras påslag, som utgör själva fundamentet till deras business, så är chansen att ni i slutändan ändå får ett billigare pris än vad ni någonsin hade kunnat få (givetvis beroende på storleken av ert importflöde)

Även risken för att någonting går snett längs vägen minskar, när ni anlitar t.ex. en speditör.

Man skulle kunna dela in transportleverantörerna i 5 kategorier.

 

Rederier och flygbolag

Den del av transporten som är ifrån hamn till hamn, eller flygplats till flygplats.

Givetvis kan även dessa aktörer anlitas för att flytta godset ifrån dörr till dörr (Ifrån er leverantör i Kina till ert lager i Sverige)

 

Speditör

Är den tjänsteleverantör som agerar som en ”medlare” mellan säljaren, köparen, rederiet/flygbolaget och övriga inblandade parterr (ex. tullombud) De hanterar försändelsen ifrån A till B på uppdrag av er som importör

 

Tullombud

Den aktör som hanterar och administrerar tullprocessen av er import. Detta steg är att se som extra viktigt, då tullverket rapporterar till skatteverket (t. ex. införselmomsen) så känner ni er osäkra, ta hellre kontakt med ett tullombud för att säkerställa att allting blir rätt ifrån början.

 

Åkeri (Inrikestransport)

Den aktör som flyttar godset ifrån hamnen, flygplatsen eller terminal till er. Beroende på vilket leveransvillkor ni och säljaren har kommit överens om är detta det slutliga steget och eventuellt upp till er att ordna med transport.

 

Tredje parts-logistiker (Terminal)

Den aktör som har hand om lagerhållning av ert gods. Samma sak här, beroende på vilket leveransvillkor ni och säljaren har kommit överens om samt hur länge ni planerar att lagerhålls godset innan ni bokar en upphämtning – kan det vara värt att stämma av och se till så att det inte uppstår några extra kostnader, beroende på hur länge ni planerar att ha godset på terminalen.

 

Och jag upprepar: Innan ni köper varorna ifrån er leverantör i ex. Kina – se till att ni har koll på allting. Att ni har läst och förstått alla delar av processen. Läs gärna igenom alla delarna i denna guide en gång till så att ni inte har missat något steg. Det kan bli dyrt om det blir fel, så lägg hellre extra pengar på professionell hjälp av någon av de aktörer vi nämner ovan, och ta kontakt med dem innan ni börjar importera.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code