spedi_se_annons
Kunskap

Importguiden Del 3 – Leveransvillkor

Om du inte redan gjort det – Läs del 1 och 2 av importguiden.

När du väl har hittat den leverantör du skall handla av och du bedömer dem som pålitliga är det dags att diktera villkoren. I många fall där jag hjälpt importörer/kunder i kommunikationen med deras leverantörer har det ofta uppstått diskussioner kring just leveransvillkoren. Var på din vakt, och stå på dig!

Innan ni tar steget vidare till att lägga en order – är det bra om båda parterna gör upp villkoren kring affären genom att upprätta ett köpeavtal – som tydligt klargör vad den enes ansvar börjar och slutar.

OBS! Många tror att ett Bill of Lading är ett avtal i sig. Detta är fel. Ett Bill of Lading är endast att se som ett BEVIS på att ett avtal är upprättat.

  • Ansvariga parter (Köpare/Säljare)
  • Ansvar för varje part
  • Leveransvillkoren (FOB, EXW, etc.)
  • Överenskommet pris på produkten
  • Betalningen: Ex. Förskott eller kontant (Många leverantörer vill t ex. ha 40% i förskottsbetalning)

Det finns många fler punkter som ett avtal bör innehålla. Om ni skall beställa stora kvantiteter råder jag er att ta kontakt, antingen med en speditör eller med en advokat – för att i möjligaste mån undvika framtida problem.

Det finns ingen schablonlösning – alla affärer är olika och av olika volym. Anpassa avtalet efter affären. Är detta första gången parterna handlar med varandra, då kommer leverantören säkerligen kräva förskottsbetalning.

Läs på om Incoterms (Leveransvillkor)!

 

Utdrag ifrån Wikipedia:

Incoterms uppdateras med jämna mellanrum för att avspegla förändrade förhållanden i världshandeln och ges ut av Internationella handelskammaren (ICC).

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

2 Kommentarer

  • Hej!

    Ser att Ni efter Utdrag ifrån Wikipedia skriver att frakt konossementet inte är ett avtal i sig men jag är starkt frågande om detta är riktigt.

    ”Ett frakt konossement är en särskild typ av avtal mellan en avlastare och ett speditionsföretag (som exempel). Den innehåller särskilda bestämmelser som behandlar speditören arbetsuppgifter och ansvarsområden. Dokumentet omfattar även avsändarens ansvar också. Detta är ett juridiskt bindande avtal som omfattar vederlag i form av en avgift för tjänsten.

    konossementet är en förhandlingsbar instrument. Det innebär att ägaren av konossementet kan överföra titeln till någon som han eller hon vill. I denna mening kan konossementet användas för att få ett lån eller kredit från ett finansiellt institut som säkerhet eftersom titeln kan skickas till dem. Sådan är inte samma sak med en fraktsedel, och banker kommer inte att acceptera dem som säkerhet”

    Är detta verkligen inte ett avtal? Om jag vänder på ett b/l så har vi villkor där som jag skriver under på, är då inte ett avtal upprättat?

    • Hej!

      Det ser ut som att vi har formulerat oss felaktigt/otydligt. Det vi vill ha sagt med påståendet är att man gör bäst i att även upprätta ett separat köpeavtal. Med detta kan man sedan styrka vad som gäller OM t ex avsändaren har till uppgift att ordna med transporten (CIF) från dörr till hamn/terminal i mottagarlandet och det uppstår diskussion kring vem som egentligen skall betala vad. Köparen lämnar ju över ansvaret till säljaren för att hitta en speditör och ordna med frakten, och det är vida känt att själva frakten i sig också är en del av handeln. Som köpare av varor ifrån tredje land, är det därför lätt att bli lurad – om man inte har ett separat avtal.

      Men tack för att du påtalade felaktigheten i formuleringen i inlägget. Vi kommer att korrigera detta, för att undvika fler missförstånd.