spedi_se_annons
Blogg

Hur billigt får det vara?

Idag står att läsa i tidningen om att danska åkerier börjat rekrytera chaufförer från Filippinerna. 

Både åkerier och rederier jagar ständigt lägre priser. Deras kunder i sin tur. Ingen vill betala för kvalité. Helst skulle man slippa att betala överhuvudtaget. Och med dagens räntor är det billigt att låna till lastbilar, men att betala löner kostar fortfarande.

Inom sjöfarten återfinns allt fler Filippinska medborgare i besättningen. Oftast endast i  de lägre positionerna, men de börjar få arbeten av högre rang. När det gäller landsidan, och främst lastbilschaufförer på Europatrafik, har det varit svårare att rekrytera utanför EU. Först var det chaufförer från baltländerna, senare från Rumänien och Bulgarien. Dessa chaufförer räknas numera som dyr arbetskraft.

Från arbetsgivarhåll brukar man säga att europeisk personal ”inte vill jobba” (så mycket). Troligen ställer svensk personal högre krav på både lön och arbetsmiljö,  och kanske rent av krav på att arbetet skall utföras enligt gällande lagar? Kör- och vilotider är på pappret mycket noga, men risken för kontroller (i alla fall i Sverige) är mycket små.

Från arbetsgivarens håll säger man ofta att det är svårt att rekrytera personal som skall vara på vägarna i veckor. Det kan ligga något i detta. Veckovila får inte spenderas i hytten (men de flesta kan inte köra hem, och kostnaden för hotell står inte arbetsgivaren för). Det kan vara nog så svårt att vara borta på dagarna från familj och vänner. Att tillbringa de många veckorna, kanske månaderna, på vägarna, torde vara svårt för det sociala livet. Det kan nog vara svårt att få chaufförer att ställa upp på de villkoren.

Enda hoppet kanske då står till självkörande bilar? Personligen tror jag att det kommer att komma först till den mera reglerade och homogena marknaden i Nordamerika. Där förekommer inte dessa låglöne-chaufförer som finns i Europa. Där är kostnaden högre. I Europa kommer det att dröja tills vi inte längre tillåter dessa billiga chaufförer, ständiga brott mot regelverket, innan självkörande bilar blir intressanta ur en ekonomisk synvinkel.

 

Källa: GP.se

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code