spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Sammanslagningen påbörjad

I höstas köpte Hapag Lloyd (HLC) United Arab Shipping Company (UASC). Nu har affären gått igenom och sammanslagningen påbörjas

EUs konkurrensregler har låtit tuffa och skall se till att ingen aktör växer sig för stor. Den internationella fraktmarknaden står snart med ett litet antal aktörer och konkurrensen minskar hela tiden och inget verkar gå att göra åt det.

Hapag Lloyds köp av United Arab Shipping har nu presenterats. Enligt uttalanden från HLC har man nu tillsammans den yngsta och den största flottan i världen. Det låter ju bra. 230 fartyg med en kapacitet att flytta 1,6 miljoner TEU åt gången i fartyg som är i snitt 7.2 år gamla och med en medelkapacitet om 6840 TEU per fartyg.

Som vanligt i dessa sammanhang pratas om ”synergi-effekter.” För det mesta betyder det sparken för en stor del av de anställda.

Rederierna har ca 11000 anställda tillsammans. Av dessa försvinner nära 12%, dvs 1300.

United Arab Shipping Agencies har sedan 1992 skött rederiets åtaganden i Göteborg. I skrivande stund har bolaget 7 anställda.

Qatars problem med sina grannländer kan dock komma att påverka den här affären. Hapag Lloyd ägs, sedan 24:e maj i år, till 14,4% av Qatar Holding, Saudiska PIF med 10,1% och en mindre post från det gamla UASC om 3,6%, i vilken ingår ägare från Kuwait, Irak, Förenade Arabemiraten och Bahrain.

Övriga ägare i konsortiet är Kühne & Nagel; 14,6%, TUI: 8,9%, HGV; 14,8% och CSAV; 22,6%.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • EUs konkurrenslagar tillåter inte alliansmedlemmar att samtala om priser eller andra ekonomiska angelägenheter utan enbart operationellt samarbete. Jag hade redan 2012 en vädjan om att åter tillåta linjekonferansen och tariffsamarbetet, men avlastarorganisationer som European Shippers Council ansåg risken för kartellbildning var för stor, vilket var nonsens och med ett par stora drakar som Evergreen utanför som ’outsiders’ var risken minimal. Enda möjligheten för prissamarbetet vore ’merger’ och det är detta vi nu ser i full blom. Tyvärr innebär detta att många shippingmän och -kvinnor iland blir arbetslösa och konkurrensen stenhård. En linjekonferens med ett antal rederier utanför kunde betyda att de ilandanställda behöll sina arbeten. När det tre japanska rederierna MOL, NYK och K-Line slår ihop sin containerverksamhet kan man skicka hem 66% av den samlade administrationen(utlandskontor / agenter / marknad / försäljning /operation / dokumentation / och det är stora besparingar som väntar, men när alla förväntas göra detsamma blir konkurrensläget oförändrat. Nästa stora förändring blir autonoma fartyg och då drabbas också sjöfolket.