spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Hett med kylda containers

Som vi vet finns det containers för de flesta tänkbara laster, och en modell som verkar bli hetare och hetare är den tempererade modellen

De som bott i Helsingborgstrakten vet att man där förr hanterade mycket frukt från nordafrika och mellanöstern, liksom de flesta göteborgare är bekant med de banan-båtar som i många år kom till Göteborg en gång i veckan.

Under tiden innan containeriseringen var ett faktum, hanterades som de flesta kanske vet, de flesta laster ”löst” som vi säger. Dvs med ett minimum av förpackningar. Bananer hanterades i bananstockar, som de växte; med spindlar och allt. Bars ombord där de lastades, och bars i land där de lossades. Många ryggar skulle brytas under processen.

Säckar med ris, lådor med skruvar, buntar med piasavakvaster och sådant, gick ju att först stoppa i en kartong och senare kartongen i en container. Lasthanteringen i hamn gick fortare och det dyra fartyget kunde åka vidare till nästa hamn, kvar blev den billiga containern, som kunde förtullas i lugn och ro (nåja) och sedan köras till mottagaren.

Det var svårare med kyl-lasterna. Frys- och kylaggregat var stora, dyra och svåra att sköta. Dessa laster gick då i kylbåtar liknande den på bilden.

Men i takt med utvecklingen har hamnar som kan hantera containers blivit fler, kraven på att kyl-kedjan skall hållas intakt osv, gjort att mer och mer last går i containers. Det gör att man räknar med att åtminstone 85% av alla tempererade laster kommer att gå i containers före år 2021. Vilket därmed kommer att göra kylbåten nästan utdöd.

Kylfart har länge varit en gren av sjöfarten man varit ganska duktig på i Sverige. Den filminstresserade kanske har sett filmen Kocken? Och fartygen ansågs vara vackra, med sköna linjer, då hastighet var viktigare än lastkapacitet, då man ju förde högvärdig last, som dessutom ofta föll i värde för varje dag som mognadsprocessen fortgick.

Dessa kylfartyg kommer vi nog endast att se i några få speciella trader framöver. Den stora mängden kylt och fryst gods kommer att transporteras i containers.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

5 Kommentarer

  • Det konventionella kylfartget är i princip redan dött och ersatt av de stora linjeaktörernas fartyg som kan ta 1000-tals ‘reefers’ och öppnandet av den förstorade Panama-kanalen har satt ytterligare fart på utskrotning av det linjesköna kylfartyget med förlängd back.
    Ur led är tiden…….

    • Ja, men nu verkar man vara ute efter de sista femton procenten som tillhört, en allt mer föråldrad, flotta av reefer-båtar.

      (Den på bilden är kanske inte riktigt representativ, då det är ett förhållandevis modernt fartyg.)

      • Fartyget på bilden är ett mindre och modernt kylfartyg sysselsatt i Europa-fart. Jag tänkte närmast på de oceangående kylfartygen där det totala antalet kubikfot i många fall är mindre än summnan kubikfot reefer-containers i containerfartygen . Vem vill egentligen ha 5000 ton äpplen på pall i Helsingbiorg när merparten skall till olika destinationer och man kan skicka 40ft reefers obrutna till dessa destinationer istället.
        Ett problem¨som uppmärksammats nyligen är att många reefers används som latbärare av styckegods för att få dessa enheter i retur. Omild behandling och skador på isolering etc har tydligen blivit ett bekymmer så här får vi nog se en skärpming

        • Ponera att Hamburg Sud har lastat bl a 250*40ft reefers stc äpplen i Argentina för svenska destinationer Stockholm/Helsingborg/Sundsvall och Umeå. lossning Hamburg.. Här kommer Din Green Reefer på bilden in handy ! HS fraktar in ett par reefer-feeders (om uttrycket tillåts) och de 125 som blir tomma i norrlandshamnarna, lastar papper och massa i retur till lämpliga destinationer ute i världen för nästa resa från frukt och grönt-länderna. De i Stockholm/Helsingborg finner temp.last i retur och några får tompositioneras till Norge för att lasta lax till Japan !. Värt att notera; det är antalet lastade resor en container gör på ett år som är kvintisansen, så spelar det ingen roll om fartygen är på 14000 eller 22000 teu !
          Låter det vettigt och som alternativ till 5000 ton äpplen på pall i Helsingborg?

          .

          • Ja, det är svårt att argumentera för något annat än container. Det är smidigare, effektivare och billigare än alla andra lösningar!