spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Från väg till sjö?

Alla pratar om att flytta vägtransporter till sjö, men från statligt håll motarbetas det mesta

Nyligen slutade Erik Froste som VD på Södertälje hamn. Strax därefter kom det fram att han skulle arbeta med affärsutveckling hos Thor Shipping.

Nu presenterar man ett samarbete med TeamLines, den feederoperatör som varit mest aktiv på svenksa östkusten och i östersjön. Det borde ha stor potential att inte köra gods på bil genom södra Sverige för att lossa på ostkusten. Det är oftast både billigt med trailertransporter där chaufförerna betalas en spottstyver i något av våra sydostliga EU-länder (dragbil med EU-skyltar är nära nog ett krav, men chauffören behöver inte komma därifrån).

Det är förstås svårt att konkurrera här. Dels så tar sjötransporter ofta lite längre tid, men har också höga kostnader i hamnar och farleder. Dels så skall farledsavgifter och lotsningar betalas till vinstdrivande verk (vägtrafikskatt betalar bara svenskar, men skatterna för sjötrafik betalas av alla). Dels är godshanteringen i hamn relativt kostsamt. Kanske till stor del för att den betalas med svenska löner, eftersom den är svårare att outsourca till något billigare EU-land.

Men visst vore det roligt med mera sjöfart längs svenska kuster? Vi kan inte annat än uppmuntra detta samarbeta!

De vill minska trängseln på vägarna

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code