spedi_se_annons
Blogg

Framtidens säljare = Värdeskapande B2B konsult?

joakim hällström

Joakim Hällström | Försäljningschef på Closers, ett headhuntingföretag nischat inom försäljning.

Säljare pratar generellt sett med sin målgrupp utifrån vilka utmaningar de har på ett övergripande plan, innan de grottar ner sig i den utmaning deras tjänst/lösning/produkt kan erbjuda bättring på. Borde inte detta bana vägen för okonventionella partnersamarbeten på individnivå, säljare emellan, vars gemensamma nämnare är att de delar målgrupp?

Jag personligen ser det som min plikt och skyldighet att vara upplyst kring allt som är relevant för min målgrupp – för att kunna vara så värdeskapande som möjligt. I mitt fall handlar det t.ex. att ha stenkoll på olika branscher, säljprocesser och metodikers effekt i olika miljöer.

Det handlar också om att vara upplyst och bevandrad när det kommer till olika lösningar som hjälper företag att öka sin försäljning, t.ex CRM system, MA-system, producenter av animerade videos och andra säljdrivande mjukvarulösningar. Detta gör att jag ofta kan rekommendera olika verktyg och förmedla kontaktuppgifter till en bra säljare på det aktuella företaget.

Tror ni att det blir vanligare med denna typ av informella partnersamarbeten i framtiden?

Ett annat alternativ jag ser är att säljare som är väldigt kunniga om sin målgrupp, dess utmaningar och hur dessa utmaningar kan tacklas helt enkelt blir någon slags frilansande B2B konsult.

Självklart ställs det högre krav på säljarens kunskap och erfarenhet, men nyttan borde bli större. Då skulle inte säljprocesser initieras med ambitionen att enbart undersöka huruvida det finns förutsättningar för att sälja produkt X, Y eller Z. De skulle snarare initieras för att undersöka vad kunden har problem med, för att sedan utifrån kundens behovsbild sälja in den eller de produkter/tjänster/lösningar som skulle göra störst skillnad för kunden.

Vad tror du att vi kan vänta oss framöver?

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code