spedi_se_annons
Intervju

Företaget som maxar fyllnadsgraden och minskar utsläppen

Packbud är företaget som tagit fasta på att öka fyllnadsgraden i lastbilarna som rullar på vägarna och samtidigt slå ett slag för miljön. Affärsidén är lika enkel som briljant. Som ett Ebay för transporter. Vi har pratat lite med Mikael Funa, VD och en av medgrundarna till Packbud Nordic AB.

 

Några snabba om Mikael

Ålder 42 år

Född | Stockholm

Bakgrund (Utbildning/tidigare arbeten) | Bakgrund inom sälj och marknadsföring. Startat och drivit webbprojekt sedan 2000. Bland annat uppsala.com som nu drivs av Upsala Nya Tidning i Uppsala.

Bor | Köpenhamn

Familj |  Fru

Intressen | Mat, vin, resor

Viktigast på agendan just nu | Genomföra några större tekniska nyckelfunktioner på PackBud, anställa fler medarbetare men samtidigt också ta ett par veckors ledighet.

 

Varifrån kom affärsidén?

En av grundarna, Thomas Fogdö, fick idén på en av sina resor i egen bil till en föreläsning. Thomas åker kors och tvärs i landet med tom bil och kände att vi borde kunna hitta ett sätt att fylla upp tomutrymmet i fordonen som rullar på vägarna. Vi diskuterade idén rätt så länge innan vi två, tillsammans med tredje medgrundaren Pär Wredendahl satte ihop en affärsplan och startade projektet. Idag har vi hittills hjälpt mer än 25000 användare med alla typer av transport- och flyttförfrågningar samtidigt som vi bidragit till att skapa merintäkter till transportbranschen och ökat fyllnadsgraden i lastbilarna som rullar på vägarna.

Vi kände att vi verkligen hade en möjlighet att göra skillnad både för transportköparna, transportörerna och miljön

Hur var det i början, under uppstartsfasen?

Att börja med något nytt är krävande men samtidigt otroligt kul och positivt utmanande. Vi kände att vi verkligen hade en möjlighet att göra skillnad både för transportköparna, transportörerna och miljön. Vi tog under första året in några investerare som fortfarande är med oss och är delaktiga i utvecklingen av bolaget.

Många användare kommer från köp- och säljsajter

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Varje dag strömmar användare in som behöver hjälp med primärt otympliga typer av transporter, både inom samt till och från Sverige. Många användare kommer från köp- och säljsajter samt auktionshus men fler och fler företag använder oss också. Vi förmedlar även många flyttuppdrag kors och tvärs över hela världen. Vi har mycket kontakt med transportköparna, transportörerna, och dagligen bygger vi vidare på den tekniska plattform som på något sätt är navet i verksamheten. Inkluderat utvecklarteamet är vi nu 7 personer som är sysselsatta i verksamheten.

De största transportörerna hjälper helst inte till med den typen av transporter

Vad har ni för konkurrenter, som ni ser det? 

Idag är merparten av det gods som våra kunder behöver få transporterat otympligt, ska hämtas och lämnas hos privatperson samt är oemballerat. De största transportörerna hjälper helst inte till med den typen av transporter. Kunderna står då inför valet att antingen hämta godset själva, leta reda på en flytt- eller transportfirma eller så hittar dom oss. Vi har i Sverige ingen direkt konkurrent inom vår nisch men i utlandet finns några aktörer som varit verksamma en tid.

Under nästa år avser vi ta steget ut i flera länder, primärt i Norden

Vad har framtiden i sikte?

Vi släpper ett antal smarta tekniska funktioner under hösten och ska utöka vårt team. Under nästa år avser vi ta steget ut i flera länder, primärt i Norden. Vi vill bli ännu bättre på att fylla det tomma lastutrymmet i lastbilarna som rullar på vägarna samt underlätta för kunderna med sina transportbehov.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code