spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Flytt av Göteborgs Combiterminal

Gullbergsvass i Göteborg är sedan gammalt järnvägsområde. Jag pratar om området mellan centralstationen och E45:an, kring Kruthusgatan

Förr i tiden ville man ha järnvägen centralt, där människor och företag fanns. Kanske till och med därför man ofta kallar järnvägsstationer centralt i städer för just centralstationer.

Bredvid järnvägsstationen i Göteborg fanns länge också godsterminaler, lastbilscentraler och en stor omlastningsterminal för järnvägen. Där kunde man lasta om trailers till och från järnvägsvagnar osv.

När man beslutade om Västlänklen skulle detta bort. Istället skulle en ny combiterminal byggas ute i ytterhamnarna (det som idag är hamnen). Där finns idag en stor omlastningsstation för container mellan järnväg och fartyg. Det är inte så konstigt, de flesta contianers som ankommer Göteborg skall vidare in i landet på ett eller annat sätt; varav en allt större del per tåg. Likadant givetvis med exportlasten. De tillverkas ju inte i hamnen.

Likadant är det med rullande last. Roro-hamnen i Göteborg hanterar ju rullande gods; mestadels trailers. Dessa skall alltså omlastas i den nya combiterminalen. Det kan ligga en poäng i detta, då relativt lite trailertrafik tar järnväg en del av resan samtidigt som man har två inrikesdestinationer – det är helt enkelt för dyrt. Skall resan gå längre kan det vara ekonomiskt försvarbart.

Värt att notera däremot är att alla tåg måste gå över hamnbanan, dvs över någon av de två järnvägsbroarna i Marieholm och sedan på enkelspår ut till Ytterhamnarna. Denna banan lär vara en av sveriges hårdast belatade järnvägssträckningar. Där skall ytterligare tåg in.

Mer om västsvenska paketet här!

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code