spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Färjetrafik och roro på frammarsch

På Spedi pratar vi kanske lite för mycket om långväga containertrafik. Det finns ju annat också. Bland annat så går det mycket trailer och lastbil på färjor i vårt närområde. Och dessa verkar gå bra!

I dagarna startar stenas nya linje Nynäshamn – Gdynia, vilken skall gå med roro-fartyget Elisabeth Russ som man chartrat in för trafiken. Utöver gotlandstrafiken från Nynäshamn går Stena redan till Ventspils och Polferries till Gdansk.

Polferries har också trafik från Ystad till Świnoujście. För denna trafik färjan Cracovia (ex Murillo) och ökar därmed kapaciteten. Detta är en ro-pax, så det går utmärkt att resa med som passagerare också. Polferries räknar med rekord i trafiken i år.

Även Wasa Line rapporterar ökad trafik på sin rutt mellan Vasa och Umeå.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Det är precis sådana initiativ som Nynäshamn/Gdynia som borde stöttas och hjälpas igång för att spara miljön och bringa ned olyckorna på de hårt ansträngda transitvägarna genom Skåne – E6/E4 -. Jag kör någon gång i månaden Bjärred / Helsingborg och det är ingen skön biltur – det kan jag försäkra. Långtradare i massor. Jag har inga siffror men att det varje vardagsmorgon rör sig om ca 3/400 långtradare (varav 85% trailers) är ingen överdrift Dessa fordon kommer med färjor från Ystad, Trelleborg och Malmö och ett ökande antal via Öresundsbron som går in transit via Skåne till Stockholm och Mälardalen samt till Norge och Västsverige (Göteborgs området)

    Varje satsning på att lätta på trycket på det skånska vägnätet borde premieras och hållas under armarna och väl underbyggt borde Nynäshamn (eller Södertälje) till Polen eller varför inte ända bort till Rostock och Travemunde – vara en livskraftig och lönsam linje.

    Något måste göras åt trafikinfarkten och regelbundet kommer inlägg i Sydsvenskan om att det är hög tid att agera, men det saknas en samlande part som bjuder in till konstruktiva samtal. om hur situationen skall angripas.

    Hur gärna man vill att transportmarknaden skall lösa detta själva, så behövs statlig inblandning och politisk vilja att
    agera. Ett alternativ är att skaffa fram fler ‘hucke-pak’ eller ‘piggy-back’ vagnar och köra trailers på järnväg från Ystad och Trelleborg till Mälardalen i större utsträckning än nu. Här skulle subventioner kunna styra om en del förarförsedda trailers till förarlösa på jvg-vagn.

    En sak är klar – containertrafiken klarar sitt behov av transporter till/från North Continental ports med feeders och den trafiken belastar inte miljön.och sträckan ‘store-door’ till kaj är kort med ett ökande antal hamnar försedda tillräcklig kranutrustning. Och de containers jag ser på E6 är lokaltransporter till/från de skånska fraktkundernas lager.

    Nu väntar snart vinterväglag och då klarar inte långtradarna ens Glumslövs backar utan ställer sig på tvären. Och många chaufförer tar sig en ‘värmande (stark)öl’ inhandlad på färjan, för att inte frysa i dåliga fordon. Det är tyvärr så det ser ut de flesta vinterdagar på E6/E4