spedi_se_annons
Blogg

Rederierna vilseleder med sina siffror

Om man bygger världens största containerbåt så får man inte sitta länge på tronen. Den sista tiden har det bara tagit veckor innan man fått se sig förbiseglad av en större.
Fartyg kapacitet, TEU längd, meter bredd, meter
OOCL Hong Kong 21413 399,9 58,8
Sjösatta from maj 2017, 6 stycken
Madrid Maersk 20568 399,0 58,6
April 2017, 11 st
MOL Triumph 20170 400,0 58,8
Mars 2017, 6 st
Barzan (UASC) 19870 400,0 58,6
April 2015, 6 st
MSC Oscar 19224 395,4 59,0
Jan 2016, 12 st
CSCL Globe 18982 399,7 58,6
Nov 2014, 12 st (idag Cosco)
Maersk EEE 18340 399,2 59,0
Jan 2013, 31 st

I ärlighetens namn tror jag inte ens att man kan lasta upp till angiven kapacitet med tomma conatiners

Vem minns inte när Maersk stolt presenterade Regina Maersk som hade en kapacitet om runt 6000 TEU.

När man ser uppgifter från än det ena till det andra rederiet om att de nu har byggt världens största containerfartyg… De skiljer ganska lite i längd och bredd. Det är snarare lite olika sätt att räkna kapaciteten som är det som gör den ena båten större än den andra. Dessutom, som vi har varit inne på tidigare, så är det inte verkliga containers som räknas här, utan högst teoretiska sådana.

I ärlighetens namn tror jag inte ens att man kan lasta upp till angiven kapacitet med tomma conatiners. De måste nog vara gjorda i silkespapper för att det skall gå att lasta så mycket. Det hela handlar mycket om att man skall försöka skryta om vem som har störst båt.

Den riktiga utmaningen är väl snarare att hitta last till båten, och det har ju prismarknaden visat ganska tydligt att det inte är det enklaste.

Bild: Arkiv (Spedi.se)

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Lastkapacitet. Jag har varit inne på det rätt nyligen. Frågan är hur stor dödvikten är dvs hur mycket fartyget viktmässigt kan bära. Om vi tar en Triple-E så är hennes dödvikt 195000 ton.(fastställt av konstruktionsberäkningar och av det klassningssällskap som varje fartyg över – tror jag – 300 ton måste tillhöra. Det finns en dryg handfull seriösa samt lika många oseriösa (de senare ofta verksamma i sk bekvämlighetsländer).
    En Triple-E måste ju också ha drivmedel (bunkers) och hon bränner ca 125 ton//dygn vilket inne/bär ca 4500 ton på en enkelresa Europa/Fjärran Östern. Med marginal också för förnödenheter som surrningsmaterial för containers etc,
    kan vi räkna bort 10,000 ton. Kvar för betalande last är 185000 ton *) och med en container kapacitet på 18340 x 20ft
    (9170 x 40ft) får varje 20ft enhet väga i snitt 10,100 kilo inkl containerns egenvikt ca 2000kg (för 40 ft 20,200 kg inkl taran). Ser den totala lasten ut så *), så kan hon lasta 18340 20ft containers !!
    Det där med störst fartyg anser jag skall mätas efter dödvikt – en supertanker (VLCC – very large crude carrier) med liknande dim. L x B x Djup lastar ca 350,000 tons, men då har hon ett fribord (avstånd väderdäck tiil vattenytan)på kanske 3 meter medan containerfartyget har ett fribord på 15 meter

    *) då har jag inte tagit höjd för ballast. Vatten som pumpas in och ut.i ballasttankar i botten på fartyget för att det skall vara stabilt även med dellast ombord och beroende på hur viktfördelningen är i fartyget efter varje hamnbesök. Det kan röra sig om 10.000 tals ton. Ett grannlaga arbete för Chief Officer dvs Överstyrman att beräkna även om datorer sköter det mesta idag