spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Det här med utlandsägda hamnar

Den senaste tiden har det varit mycket skriverier och många åsikter om planer på att bygga hamn i Lysekil, med kinesiska investorer.

Det är förstås inte helt enkelt att säga om det är bra eller dåligt med utländska ägare. Är det tillverkningsindustri (läs Volvo) är det alltid en risk att man tar till sig av kunnandet, och flyttar verksamheten till där det är billigare eller hem till där ägaren bor, för att där ta hem vinsten. Är det till exempel ett statligt bolag finns ju en självklar anledning att så att säga ta hem inköpt verksamhet. Det har vi sett många gånger, i både större och mindre bolag.

Men om man köper saker som inte går att flytta. Kinesiska bolag äger mycket fastigheter runt om i världen. Och man börjar alltså också investera i infrastruktur. Inte med den bästa vilja i världen går denna att flytta ”hem”.

Vid första anblicken är det värsta som kan hända att de tröttnar mitt i bygget och lämnar (lite som Dragon Gate). Vi blir stående med konkursade bolag och ett halvfärdigt projekt. Givetvis kan det vara tråkigt och medföra vissa kostnader. Var affärsidén dålig från början kan det kosta.

Det är i det här läget som det kan finnas en fördel i att man gör infrastrukturen i ett svenskt bolag, eller rent av offentlig regi, och sedan hyr ut driften till någon annan (läs APM Terminals, Logent och CldN i Göteborg, Hutchison Ports i Stockholm med flera). Det är en trend som hållit på länge. Även om den fick en liten paus efter elfte september, när bolaget Dubai Ports förhandlade om att ta över driften av ett par amerikanska hamnar. Det stoppades då, och bolaget fick sedan nya namnet DP World.

Att kinesiska pengar investeras i stor del i afrika är känt sedan gammalt. Västföretagen vågar inte göra investeringarna där, av risk för att bli beskyllda för att starta en andra våg av kolonisering igen. Och västföretagen blir hårt granskade av media, och kan bli beskyllda för bristande mänskliga rättigheter och liknande. Sådnt bekymrar förstås inte kineser.

Sverige och Lysekil är alltså på den nivån idag. Skall vi tacka och lyfta på hatten för pengarna från, det förr så fattiga, Kina? Andra behövande tar ju emot pengarna.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code