spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Det här med fartygsskrotning

Skrotning av fartyg är ett känsligt ämne. Det är en svår operation och den sker ofta under dåliga förhållanden

Ett fartyg kan ha ett ganska långt liv, med många ägare. Det är i många stycken som en bil. Den kanske börjar sitt liv som leasing i tre eller fyra år som förmånsbil hos någon som sköter den väl, efter leasingtiden kanske den säljs till en nybildad familj för att i tredje hand, när den är tio år gammal hamna hos någon ungdom som första bil. Råkar bilen inte ut för allt för mycket allvarliga problem kan den bli såld vidare, kanske rent av utomlands.

Lite så fungerar det för föratg. Bara för att ett välrenommerat rederi i Europa beställde fartyget och drev det, så har man troligen sålt det flera gånger om, innan det slutligen skrotas. Detta gör det svårt att göra den ursprungliga ägaren ansvarig för skrotningsprocessen. Och när fartyget inte längre har något driftsvärde, när dess ägare inte kan tjäna pengar på att använda fartyget för last, återstår skrotvärdet.

Att skrota fartyg miljövänligt är både dyrt och tidskrävande. Även i de bästa av världar kan detta vara en farlig och svår konst. I våran omvärld finns det flera varv som gör sådant. Bland annat i Landskrona och Frederikshavn.

Rederiet ACL, Atlantic Container Lines, med svenska anor (idag ägt av italienska Grimaldi) var tidiga i containerfarten och ett av de rederier som tidigt införde container, men som ändå hela tiden kombinerat container med Roro. Traditionellt med anlöp i Göteborg varje vecka, har under en tid fasat ut som tidigare generation av fartyg och ersatt dessa med nya. Bilden ovan visar ett av de gamla fartyget.

De gamla fartygen har gått direkt till skrot, bland annat på en ökända stranden i Alang i Indien. Detta är ett område känt för sin fartygsåtervinning. Man kan väl säga, om man skall vara snäll, att arbetsförhållandena inte är de bästa, miljöhänsynen något oklara, men man återvinner allt man kan ur fartygen. Möbler, inredningar säljs på gatorna på väg till skrotningsvarven, metallskrot köps av uppköpare och återvinns och allehanda teknik återvinns efter förmåga.

Tidningen Sjömannen rapporterar om att ACL är under polisutredning i Tyskland för misstänkt brott mot EUs regler om transport av miljöfarligt avfall.

Även Dagens Nyheter tar upp ämnet idag.

Det finns ganska mycket skrivet och filmat om detta, varav det mesta med dold kamera. Det finns förstås en hel del krafter som försöker dölja verksamheten. Men en sökning på Alang Beach på YouTube ger ganska många träffar. Bland annat den här.

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code