spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Det här med alkoholkontroller

Det har väl inte gått att undgå att notera att regeringen presenterar sin valbudget med en nyhet per dag. Än är det stora skattesänkningar, än är det utgifter. Men ibland är det sådant som de flesta av oss tycker verkar bra, men ändå inte kostar så mycket pengar

Häromdagen ville man göra sk alkobommar till krav i våra färjehamnar. Vid första tanken låter ju detta som en bra ide. Det finns några lastbilschaufförer som inte alltid är nyktra. Vad det beror på väljer vi att bortse ifrån. Men att tvinga alla att blåsa kan ju trots allt fånga in en eller annan som kör onyktert.

Svensk Sjöfart, som förr hette redarföreningen, och är en svenska rederiers intresseföreningen, ser en del problem i Sjöfartstidningen. Er fraktslusk finner det svårt att tro att någon vill att vi har onyktra förare i trafiken. Men frågan är förstås hur man praktiskt skall hantera detta. Att stoppa samtliga bilar tar dels ganska lång tid och kräver mycket plats i hamnen. Det blir långa köer medan alla skall blåsa.

En fråga som Svensk sjöfart också ställer sig är vad som skall ske om någon blåser postiivt, dvs har alkohol i utandningsluften. Då krävs ju ändå närvaro av polis. Sedan tidigare kan också tullverkets personal göra utandningsprov och hindra onyktra förare. Men vi kan knappast lämna denna uppgift till rederi- eller terminalarbetare. Eller kan vi automatisera detta också?

Enligt MHF, Motormännens Helnykterhetsförbund i tidningen Proffs, bara ta 1,5 sekunder att göra ett utandningsprov. Även om man lägger till att bilen skall stanna och starta igen, så kanske det inte tar så lång tid?

Er fraktslusk undrar dock om inte allt detta bara är ett sätt att försöka dölja att antalet utandningsprov som polisen gör gått ner drastiskt och är, tex i Västernorrland, bara en tredjedel 2016 mot 2012. Och likadant är det över hela landet. Automatiseringar kan vara bra, men det är sällan hela lösningen.

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code