spedi_se_annons
Blogg

Det går bra för Frankrike

The French Line, CMA CGM, rapporterar gott resultat för första kvartalet 2017

Det är nog inte så att det hettar till på contianermarknaden direkt, men kan det vara så att istiden börjar gå mot sitt slut? Vi har tidigare läst rapporter ifrån Maersk Line som inte låtit särskilt positiva. Men Maersk gör så mycket annat, utöver sina containertransporter, och är så stora att det kanske inte går att överblicka helt?

Vi menar inte att CMA-CGM är små. Tvärtom brukar de betraktas som nummer tre efter Maersk och MSC, så alla tre är förstås på samma marknader och kämpar med liknande problem.

När CMA.CGM offentliggör resultatet för första kvartalet 2017 skall det jämföras med en förlust om USD 100 miljoner samma tid 2016. I år meddelar man en vinst om USD 86 miljoner. Noteras också att kvartalet dessförinnan, alltså sista kvartalet 2016, var resultatet en vinst på USD 46 miljoner.

Detta skall också ses i ljuset av att man tagit över APL, Americal President Lines, och att antalet hanterade containers har minskat något. Dvs, man försöker sikta in sig på marknader där prisbilden är bättre. Det låter ju ganska vettigt. Varför ge sig in i getingboet som traderna mellan kina och norra europa måste vara? Om man kan ägna sig åt trafiker där konkurrensen, och därmed priserna, ser lite bättre ut, så varför inte göra det?

Mer siffror här.

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code