spedi_se_annons
Blogg Kunskap

Så funkar Demurrage och Detention

Vår erfarenhet är att dessa två begrepp och medförande kostnader ofta förvirrar fraktköpare och ibland även speditörer. Därför kommer vi i den här artikeln bena ut begreppen och förklara vad de (och avgifterna som de är förknippade med) innebär i praktiken för gods som lastats på container.

 

Demurrage är kopplat till när godset är lastat på containern.
Detention är kopplat till containern som lastbärare och när den är tom (efter lastning eller lossning).

Det fungerar något förenklat såhär för import

En container lossas från fartyget i hamn den 2:e maj och mottagaren (Consignee) kontaktar rederi/mäklare eller speditör för att boka godset för leverans 12 maj.

I vanliga fall har du som mottagare/fraktköpare sju dagar på dig att ”ta hem” godset från det att det är lossat i hamn, tills det att den tomma containern ska vara tillbaka (och det ingår då i ordinarie fraktpris). I ovanstående fall så kommer rederiet debitera en avgift för demurrage för fyra dagar (9-12 maj).
Låt oss därefter anta att det tar ytterligare fem dagar tills containern är lossad hos mottagaren och sedan har gått tillbaka i retur till hamnen så klassas dessa dagar som ”detention” och debiteras baserat på rederiets gällande taxa för tomma container.

Med andra ord så debiteras Demurrage (när antalet fria dagar passerat) innan den lastade containern är upphämtad för transport till slutdestination och Detention debiteras för dom dagarna det tar innan den lossade och tomma containern är tillbaka i hamn på rederiets depå.

För export fungerar det såhär
I vanliga fall ger de flesta rederier ungefär fem dagar fri tillgång till containern från att exportören hämtat container i hamn tills den är upplastad och tillbaka i hamn. Blir containern försenad så debiterar rederiet sin avgift för Detention för de dagar femdagarsgränsen överskrids. Det sker oavsett om containern fram tills containern är lastad och redo för retur till hamn. Skulle fraktköparen/exportören missa att boka retur tillbaka till hamn för den lastade containern, eller inte ha möjlighet att boka returen så debiterar rederiet Demurrage tills containern avgår på fartyg mot sin destination.

Kom ihåg att det finns undantag från ovanstående praxis. I vissa länder hanteras dessa avgifter som en kominderad detention/demurrage. Ibland skiljer det också mellan hur rederierna gör med Detention och demurrage.

 

Text: Rickard Hansson

foto på richard

 

 

 

Rickard  har en lång och gedigen erfarenhet och en bred kompetens inom branschen. Han har genom åren arbetat med såväl Sjö-, Flyg- och Biltransporter som med renodlad logistik, hos b la Nederman, Sandvik, Sonat och Bring.

Kommentarer

kommentarer