spedi_se_annons
Blogg Nyheter

Dåliga siffror i Göteborg

APM Terminals i Göteborg har presenterat sina siffror fram till tredje kvartalet 2017, och det är ingen rolig läsning

Vi skall först och främst vara noga på med att påpeka att Göteborgs Hamn består av fyra delar; Oljehamnen som fortfarande drivs av det kommunala bolaget Göteborgs Hamn AB, Bilhamnen som drivs av Logent, roro-terminalen som drivs av CldN och APM Terminals. APM Terminals är det många av oss gamlingar kallar Skandiahamnen, även om den för de flesta av oss aldrig hetat så under våra liv. Men det spelar ingen roll!

Att konflikten, som i sig ännu inte är löst, påverkar siffrorna är väl knappast någon överraskning. APM Terminals har ju sedan länge minskat sin kapacitet med en tredjedel, genom att ta bort sitt tredje skift. I statistiken, som flera medier idag rapporterar om, pratar man om ett tapp på 28% mot föregående år. Det skall alltså ses mot att man minskar sin teoretiska kapacitet med 33% och, getivetivs också, tappar förtroendekapital i en större omfattning.

Kommentarer från Göteborgs Hamn här

Samtidigt har vi här på Spedi flera gånger rapporterat om att de andra, mindre containerhamnarna, runtom i Sverige har ökat sina volymer. Det kanske är bra. Det kanske kan vara bra att ha fler än en kapabel hamn i vårt land? Man kanske inte skall lägga alla sina container i en och samma terminalbolagskorg?

Det har ju höjts röster för muddringar av farleder för att ytterligare öka APMs dominans på containerterminalmarknaden, genom att göra hamnen den enda som kan ta emot av största storlekarna. Är det rätt väg att gå? Vad som kan ske vid en arbetsmarknadskonflikt har blivit pinsamt uppenbart. Det är inte helt enkelt att ställa om till andra hamnar idag.

Vad skulle ske om vi hade ett värre problem? En större olycka som gjorde Göteborg till en hamn omöjlig att använda? Det finns flera trånga sektorer i Göteborg. Vi har tex ett enkelspår för järnvägstrafiken mellan hamnterminalen och resten av det svenska järnvägsnätet. Vi har en opionion som klagar på trafiken till och från hamnen osv. Kansker är det dags att sprida godset över fler hamnar?

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code