spedi_se_annons
Blogg

Container i Göta Älv?

En kanske minns försöket med de sk Väner-skyttlarna (Shuttle Karlstad och Shuttle Göteborg) som under nittiotalet gick på trafik mellan Göteborg och Karlstad

Fartygen var av storleken som brukar kallas Väner-max, dvs maximal storlek för slussarna i Trollhättan. De var fyrkantiga och optimerade för farten.

Lasten var tänkt att vara dels trailer, container och till och med bulklaster. Trafiken höll i ett par år, varefter det ena fartyget försvann från vår del av världen, det andra hamnade i vänern och byggdes om med stora pontoner för att vara platform för bygge av vindkraftverk.

Redan i vintras pratade ett nytt konsortium att köra pråm med container mellan Göteborg och Karlstad. Det var testkörning, visning för pressen och det var mycket postiivt prat om det då. Ännu har inte så mycket skett. Kanske är det något på gång igen?

Er fraktslusk är förstås inte negativ till sjöfart. Han vill förstås se mer av den, så mycket det går. Men den här relationen är tveksam. Av flera skäl.

För det första är avståndet för kort. Knappt trettio mil mellan Göteborg och Karlstad. Kör du på containerbil kan du vara där på morgon/förmiddag efter att ha bokat ett dygn i förväg. En pråm skulle kanske kunna göra resan över natt, men bokningar osv, kommer att göra att det tar längre tid. Och man kommer inte att ha avgångar varje dag.

För det andra kommer det att bli för dyrt. En lastbil är billig i drift men framförallt är det hanteringen i hamnarna som kostar pengar. Vid en lastbilstransport direkt blir det en terminalavgift, här skulle det bli två. Det blir förstås inte dubbla kostnaden, men det kommer att kosta. Kommer det att kunna vara billigare än lastbilen hela vägen? Det måste det ju vara om man nu inte kan vara bättre och snabbare…

 

Kommentarer

kommentarer

Lämna en kommentar

Change the CAPTCHA code

1 Kommentar

  • Jag tror att Göta Älv och Vänern räknas till EUs inre vattenvägar och dessa är nu i fokus för att flytta över gods från bil till båt.för miljöns skull och då hamnar vi på politikernas område och då styr inte marknaden utan politikerna .

    Men alternativet till landsvägstransport är intressant och att rädda miljön och minska risken för olyckor på våra vägar är en högaktuell fråga. Det inställer sig dock en del frågetecken:

    1/ Vem skall vara huvudman för projektet och svara för boknIngar etc
    2/ Vem har transportansvar för containers till/från Göteborg – Carrier haulage eller Merchant haulage
    3/ En väner-max båt kräver en ansenlig mängd gods så noggrann marknadsundersökning är nödvändig för att utröna vem som kontollerar lasten

    Detta är bara några frågor av hundratals. Som sagt – intressant men svåröverblickat